Nu är Tenstaborna isolerade: "Förbifart Tensta" ett faktum

Startat av Max W, 14 augusti 2012, 11:27:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Max W

Hej!
I helgen stängdes Tenstastråkets anslutning till E18 av. Mot Stockholm kan man åka ut via Hagstråket, men numera är det svårt komma ut eftersom 2 trafiksignalanläggningar mellan Jakobsberg och Tensta slopats.
Kolla in startsidesbilden på http://www.trafikminnen.se/ så kan Du se hur det ser ut både idag och 2006 innan vägbygget startade

Nico

Jo, det blev väl lite marigt och att 179, 514, 540 och 546 fått ändrade körvägar ställer väl tyvärr till det för en del.

På det stora hela verkar det ändå fungera. Preliminärt ska ju då färdigställandet/inkopplingen av trafikplats Tensta vara klart till den 31/10-2012.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Så Det är mycket provisorisk busstrafik i området alltså, intressant. Ska dit på tisdag så det ska bli intressant.
Bara jag kan ta mig från Akalla till Tensta/Rinkeby är jag nöjd
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Tja, från Akalla går ju 514 som vanligt. I Tensta kan man väl säga att den stora skillnaden är att rktningarna blivit lite omkastade. I sig är det sedan egentligen lite konstigt att det inte går någon buss på detta vis i vanliga fall för från t.ex. Sörgården (liksom motsvarande bit av Rinkebysvängen på andra sidan dalgången samt även själva Solhöjden) som är ett ganska tätbefolkat område är det en ganska bra bit till närmaste busshållplats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Nja, från Kista ja. Akalla har den aldrig kört till.
Blir att göra som jag gjorde  2007 då busslink tog över och jag hade mina fotopromenader i trakten, att ta T-banan tillbaka till Kista och sedan 179 därifrån.
Stannar 179 vid Rinkeby allé eller måste jag ta 514? Tänkte gå därifrån till Rinkeby C, sen till Tenstastråket och vidare mot Spånga.

Hur rullar 179E? Hittar inget om den.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2012, 00:12:01 AMNja, från Kista ja. Akalla har den aldrig kört till.

Inte i Akalla centrum nej, men Akalla är lite mer än bara T-banan och dess terminal. Går man en par hundra meter på Sibeliusgången så kommer man fram till hållplats Helsingforsgatan (tar kanske 2-3 minuter) som i alla fall jag vill ha det till ligger i Akalla... och den angörs av 514.

Alfred E. Neuman

Wetjo

Ursäkta en man som flyttade från trakten 1995, men vad hände med 517?
518 till Bkb o buss därifrån till Tepl?

Nico

517 går ju mer eller mindre som vanligt även om det viskats om en linjerockad (eller om det bara är att man ska ha produktionsutbyte) mellan Bromma och Råsta så de senare ska köra 113 medan Bromma bl.a. får 517 och 523. Kan bli en del intressanta felkörningar på måndag om inte annat, men 517 är givetvis ett bra alternativ och så kan man ju kliva av vid Hjulsta och ta T-banan inåt.

518 till Barkarby är väl däremot lite over kill och sedan är det ju si och så med föbindelserna sedan. 550 ersattes för (vill jag minnas det var) två år sedan av 546, men det är ju då fortfarande enbart en högtrafiklinje. Sedan en del år är inte Tenstaplan längre ändhållplats utan det samt tidsreglering får både 546 (de turer som inte fortsätter till Karolinska) samt även 540 göra på gatorna intilll. I syfte att försköna området så förstörde man nämligen denna naturliga ändpunkt som fanns vid Tenstaplan och tog bort slingan mm. I dess ställe ligger numera en mycket stor, lutande och småskräpig grusplan som inte fyller en vettig funktion, men det är säkert bättre än att ha busstrafik där...  :P

Alfred E. Neuman

Max W

Citat från: Wetjo skrivet 19 augusti 2012, 08:25:57 AM
Hej Wetjo!
När Du bodde här gick 517 Spånga station-Spånga IP-Tensta Centrum-Hjulsta Backar. Den förlängdes sedan via Akalla-Husby till Kista och ingen säckkörning till Hjulsta backar utan från Tensta gick den Hagstråket-Tenstavägen (h)-Hjulstastråket(h)-E18(v)-Akallavägen(Hanstaleden(h) osv.
På vardagar gick vissa (ganska många) turer Spånga stn-Lunda Industri-Bergslagsvägen (h)-Hjulstastråket(v)-E18(v) osv.
Numera är Hjulstastråket en återvändsgatan utan anslutning till E18, varför linjen gör en säckkörning Tenstavägen-Hjulstastråket_åter Tenstavägen (h) och Bergslagsvägen(h) via arbetsområdet Hjulstakorset-Akallavägen. osv.
Linje 540 går bara till Tensta Centrum från Universitetet och 514 går bara till Spånga station från Sollentuna station. en ny linje 116 ersatte 540 mellan Spånga station och Vällingby via Kälvesta när lLinje 179 (blåbusslinjen Sollentuna-Vällingby) inrättades.
Hjulststråkets avstängning kommer nog att försvinna när nya lokalgatan mellan Hjulsta och Rinkeby är klar förhoppningsvis 2015-2016. Tenstastråket som nu äravstängt på samma sätt öppnas igen i november 2012.
Hälsningar
Max

Max W

Citat från: Wetjo skrivet 19 augusti 2012, 08:25:57 AM
När det gäller 518 och buss mellan BKB och TEPL så har 518 aldrig gått till Tensta, men däremot gick 543 ett tag mellan Tenstaplan och Veddesta. 1977 tog Hans Liljewall bilder på linjen vilka visats här på Buss snack.
Efter 543:s era förlängdes 550 från BKB till TEPL och fick som Nico skrivit flytta ut ändhållplatsen till Tensta Allé för ett antal år sedan. Därifrån gick ju även UL:s linje 896 var 30:e minut i rusningen ofta med två ledbussar varje tur till Bålsta innan pendeltågen förlängdes till Bålsta.
Från början (1968-03-01 tror jag) trafikerades sträckan Spånga stn-Tenstaplan av linje 551 medan 550 gick Spånga station-Hjulsta Backar. Linje 550 bytte nr till 538 i början på 1970-talet. Den gick till Flintlåsvägen i Sollentuna från Spånga station.
Linje 518 går numera från Vällingby via Backlura (samma väg som 541 alltså) till Barkarby stn och därifrån vidare via Kista arbetsområde till Kista Centrum.
Linje 543 går Vällingby-Jakobsbergs stn (518:s gamla körväg Vällingby-Ormbackavägen och svänger vänster in på Byleden och sedan Kontovägen-Nettovägen förbi det vi på Din Järfällatid kallade "Philips Fabriken".
/Max

Wetjo

Citat från: Max W skrivet 19 augusti 2012, 10:11:56 AM
När det gäller 518 och buss mellan BKB och TEPL så har 518 aldrig gått till Tensta, men däremot gick 543 ett tag mellan Tenstaplan och Veddesta. 1977 tog Hans Liljewall bilder på linjen vilka visats här på Buss snack.
Efter 543:s era förlängdes 550 från BKB till TEPL och fick som Nico skrivit flytta ut ändhållplatsen till Tensta Allé för ett antal år sedan. Därifrån gick ju även UL:s linje 896 var 30:e minut i rusningen ofta med två ledbussar varje tur till Bålsta innan pendeltågen förlängdes till Bålsta.
Från början (1968-03-01 tror jag) trafikerades sträckan Spånga stn-Tenstaplan av linje 551 medan 550 gick Spånga station-Hjulsta Backar. Linje 550 bytte nr till 538 i början på 1970-talet. Den gick till Flintlåsvägen i Sollentuna från Spånga station.
Linje 518 går numera från Vällingby via Backlura (samma väg som 541 alltså) till Barkarby stn och därifrån vidare via Kista arbetsområde till Kista Centrum.
Linje 543 går Vällingby-Jakobsbergs stn (518:s gamla körväg Vällingby-Ormbackavägen och svänger vänster in på Byleden och sedan Kontovägen-Nettovägen förbi det vi på Din Järfällatid kallade "Philips Fabriken".
/Max

Ett tag gick ju 550 till Tepl hela dagen från 0550 - 1830, eller så. Är det oxå borttaget i och med stängningen av Tenstaplan?

Nico

Får tacka Max för den omfattande genomgången. Ibland blir man lite blind över hur tiden går för 1995 var ju några år sedan...  :o

Vad gäller 546 så är det som sagt enbart en högtrafiklinje numera och jag vill minnas att även 550 var det i en hel del år innan ändringen/hopslagningen till 546 skedde. 

http://sl.se/ficktid/vinter/v546.pdf

Hoppas i övrigt att ingen tar illa upp, men jag tar på mig adminmössan som hastigast och flyttar denna tråd till tavlan »Busstrafik« då den nog mera hör hemma där.

Alfred E. Neuman

Jimmy

Linje 179E Kista C – Tensta C (som Bussmicke tidigare nämnt) kom den någonsin i trafik?

Enligt SL Hemsida under rubriken Förändringar och händelser som påverkar SL-trafiken så står det så här.

Omläggning av busslinjerna på Tenstastråket
På grund av bygget av en ny trafikplats i Tensta, är förbindelsen mellan Tenstastråket och E18/Hjulstavägen avstängd fram till slutet av oktober. Bussar som vanligtvis kör på Tenstastråket kommer at ta andra vägar under perioden.
Följande busslinjer påverkas:
196, 179, 179E, 514, 540, 546
Detta gäller from 2012-08-10.

Här finns dessutom en karta där linje 179E finns med, kolla följande länk:

http://sl.se/Global/Bilder/Resenar/Planera_resa/Karta%20Tensta_slutgiltig.pdf

Jag ställde samma fråga till SL Kundtjänst.
Först förnekade de linje 179E över huvud taget.
Jag lotsade dem då per telefon till ovanstående karta.

De var mycket kundvänliga och bad mig vänta under tiden de ringde Entreprenören Arriva, som sa att under deras tid (from 20 augusti) så hade de inte kört någon 179E.
De trodde eventuellt att föregångaren Keolis kanske hade kört 179E.

Någon som vet mer om 179E?

Jimmy

rengmark

Citat från: Jimmy skrivet 14 september 2012, 15:24:38 PM
Någon som vet mer om 179E?

Jag har sett 179E vid ett tillfälle. Det var den 14 juli, samma dag som jubileumsmaratonloppet gick genom Sollentuna. Jag såg minst två bussar skyltade 179E och jag kopplade det till att det hade att göra med förändrade linjesträckningar i samband med loppet.