militära Hägglundare

Startat av saurer, 10 augusti 2012, 16:57:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saurer

Är det någon som har koll på de hägglundare  byggda på F86 chassie i  början på sjuttiotalet
tex utväxling på bakaxel och  om det eventuellt fanns norrlandsväxel på dem

Mats Karlsson

Jag är inte helt säker, men tror att utväxlingen i bakaxeln var 4.88:1.
Nej, den hade ingen Norrlandsväxel eftersom växellådan var en 8-växlad rangelåda av typ R50.

baklastaren

Körde en till och från på I19/P5 1989-90 och kan också intyga att den hade "vanlig" rangelåda utan Norrlandsväxel.

/baklastaren

Jan B

Ja dessa fordon byggdes på lastbilchassi (Volvo F86). Jag körde upp för C* DE behörighet med denna busstyp vid militärtjänst vintern 1984. Vår kapten kallade ofta dessa fordon för "grusbilar". Jag kan bara hålla med, mer lastbil än buss. Vad jag kan minnas så uppträdde de likvärdigt som lastbilarna (F86) vid landsvägskörning.

/Janne

Mats Karlsson

Visst var det lastbilschassi och inte busschassi. Avsikten var att få ett fordon med högre markfrigång än vad ett busschassi erbjöd. Enda skillnaden mot en original F86:a var väl att axelavståndet var förlängt från 4.9 till 5.5 m.

baklastaren

Och precis som de Scania/Viima vi hade så var F86:ans kaross gjord med stora öppningsbara dörrar baktill samt "lätt" ombyggbar till sjuktransport med plats för massor med bårar.

/baklastaren

saurer

Vad kan det  vara för utväxling på en bakaxel med norrlandsväxel till B58 då

Mats Karlsson

Citat från: saurer skrivet 12 augusti 2012, 17:32:10 PM
Vad kan det  vara för utväxling på en bakaxel med norrlandsväxel till B58 då
På de tidigare B58:orna var utväxlingen 4:33:1 / 5.91:1 i Norrlandsväxeln. Jag hittar inte uppgifter just nu för senare B58:or, men förmodligen gällde samma utväxlingar.

Kai Sillanpää

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 augusti 2012, 17:43:25 PM
På de tidigare B58:orna var utväxlingen 4:33:1 / 5.91:1 i Norrlandsväxeln. Jag hittar inte uppgifter just nu för senare B58:or, men förmodligen gällde samma utväxlingar.

Åtminstone i Finland var 3,70:1 / 5,03:1 vanlig på senare B58:or.