SL presenterar höstnyheterna

Startat av tågluffaren, 09 augusti 2012, 11:39:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Hosten-kommer-till-SL-trafiken/

Mestadels fler turer på vissa linjer etc.

176 och 177 får ny körväg i Solna

676X - ny linje mellan Norrtälje bstn - Gustavslund - Campus Roslagen och direkt till Danderyds sjh

virtual1

Citat från: tågluffaren skrivet 09 augusti 2012, 11:39:51 AM
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Hosten-kommer-till-SL-trafiken/

Mestadels fler turer på vissa linjer etc.

176 och 177 får ny körväg i Solna

676X - ny linje mellan Norrtälje bstn - Gustavslund - Campus Roslagen och direkt till Danderyds sjh

En liten reflektion, det känns som att vissa trafikområden jämt och ständigt förändras, medans andra aldrig får några större förändringar. Då det gäller linjerna i Huddinge/Botkyrka samt i Söderort lär det väl varit senast då högtrafiklinjerna 743, 745 och 746 infördes, efter dess har i stort sett inget hänt och det var några år sedan, och så optimalt tycker jag inte att linjerna här i söder fungerar, varesig linjesträckningsmässigt eller tidtabellsmässigt. Vem är det som bestämmer var fokus ska läggas nånstans? Är det lokalpolitiker som lobbar lite extra mycket på vissa ställen?

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2012, 12:24:48 PM
En liten reflektion, det känns som att vissa trafikområden jämt och ständigt förändras, medans andra aldrig får några större förändringar. Då det gäller linjerna i Huddinge/Botkyrka samt i Söderort lär det väl varit senast då högtrafiklinjerna 743, 745 och 746 infördes, efter dess har i stort sett inget hänt och det var några år sedan, och så optimalt tycker jag inte att linjerna här i söder fungerar, varesig linjesträckningsmässigt eller tidtabellsmässigt. Vem är det som bestämmer var fokus ska läggas nånstans? Är det lokalpolitiker som lobbar lite extra mycket på vissa ställen?

Och tjänstemän på SL:s olika "regioner", vissa är ju mer drivande än andra, dessutom trafikplanerare hos resp operatör, sedan gammalt har det varit väldigt slött på vissa håll medans andra varit väldigt sugna på att föreslå förändringar som är till nytta för både operatör, SL och slutkunden.

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2012, 12:24:48 PM
En liten reflektion, det känns som att vissa trafikområden jämt och ständigt förändras, medans andra aldrig får några större förändringar. Då det gäller linjerna i Huddinge/Botkyrka samt i Söderort lär det väl varit senast då högtrafiklinjerna 743, 745 och 746 infördes, efter dess har i stort sett inget hänt och det var några år sedan, och så optimalt tycker jag inte att linjerna här i söder fungerar, varesig linjesträckningsmässigt eller tidtabellsmässigt. Vem är det som bestämmer var fokus ska läggas nånstans? Är det lokalpolitiker som lobbar lite extra mycket på vissa ställen?
Som jag skrev i den ursprungliga tråden i ämnet http://www.omnibuss.se/forum/index.php?action=post;quote=393550;topic=54366.30

Citat från: Ted S skrivet 08 augusti 2012, 20:35:53 PM
SL själva sammanfattar höstförändringarna här: http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Hosten-kommer-till-SL-trafiken/
Till övervägande delen rör förändringarna Arrivas trafik, och i synnerhet de områden som övertas nu i augusti, Bromma, Solna/Sundbyberg och Sollentuna.

Övriga förändringar är koncentrerade till den 9 december. I de södra kommunerna planeras för nya tidtabeller för att passa den nya pendeltågstrafiken, utökad trafik allmänt, även i mellantrafik. Söndagstrafik på ett par linjer som saknar det, ny sträckning på 738, omfördelning 182/188 mm mm. Ingen idé att gå in i detalj ännu, SL har en månad på sig att bestämma sig för en beställning.

Tommy E

Citat från: Ted S skrivet 09 augusti 2012, 13:27:29 PM
Övriga förändringar är koncentrerade till den 9 december. I de södra kommunerna planeras för nya tidtabeller för att passa den nya pendeltågstrafiken, utökad trafik allmänt, även i mellantrafik. Söndagstrafik på ett par linjer som saknar det, ny sträckning på 738, omfördelning 182/188 mm mm. Ingen idé att gå in i detalj ännu, SL har en månad på sig att bestämma sig för en beställning.

Ursäkta en dum fråga, men i början av den ursprungliga tråden skrev du väl att det är för sent att påverka tidtabellerna som kommer i december? Åtminstone tolkade jag ditt inlägg så.
Är det så att arbetet med tidtabellerna inte är helt klart, men ändå så långt framskridet att det är svårt att få igenom några större ändringar?

För övrigt blir det lite rörigt om de nya tidtabellerna avhandlas i två trådar, en sammanfogning vore kanske bra?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Lars-Håkan_E

Från externt håll ja

Hos operatören och hos SL finns det givetvis olika alternativ redan framtagna

Ted Selander

Citat från: Tommy E skrivet 09 augusti 2012, 13:38:53 PM
Ursäkta en dum fråga, men i början av den ursprungliga tråden skrev du väl att det är för sent att påverka tidtabellerna som kommer i december? Åtminstone tolkade jag ditt inlägg så.
Är det så att arbetet med tidtabellerna inte är helt klart, men ändå så långt framskridet att det är svårt att få igenom några större ändringar?
---
Jo, det stämmer som jag skrev, att förslag och preliminära kostnadsberäkningar ska vara klara tidigt. I dagarna har entreprenörerna detaljräknat produktionsvärden och belopp utifrån de förslag SL valt att (preliminärt) gå vidare med. Det kan fortfarande hända saker, SL kan välja att modifiera eller rata något/några av objekten fram till beställningsdatum 3 månader före trafikstart. I huvudsak följer beställningen det som tidigare diskuterats och beräknats, men det har hänt att t.ex. budgetläget har förändrats och därmed beställningen.

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 09 augusti 2012, 13:27:29 PM
ny sträckning på 738


Intressant,  mina gamla hemtrakter. Ska bli kul att få veta när det närmar sig
//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.