Trådbuss i Johanneshov

Startat av Mats Karlsson, 05 augusti 2012, 18:57:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Jag har hittat ett vykort från Johanneshov där en tråbuss F3 syns på linje 90. Min morbror bodde ett stenkast härifrån en gång i tiden, så jag gissar att han åkte linje 90 många gånger. En gång for hans fru in till centrum för att handla. Senare kom han på att han också behövde in till centrum och handla något. Det bar sig då så att båda hamnade på samma buss tillbaka, men eftersom min morbror hade fått synproblem såg han inte att han satte sig på sätet framför sin fru. Han ville heller inte låtsas om att han såg dåligt. Hon petade honom därför lite på axeln för att göra honom uppmärksam på att hon satt bakom honom, men han trodde att det var någon okänd som tog på honom och blev stel som en pinne och tittade bara rakt fram. Då lutade hon sig framåt och viskade bakom honom: men Einar, känner Du inte igen Din egen fru! Han fattade genast, men ville inte visa fadäsen för medpassagerarna, utan fortsatte titta rakt fram medan han väste lite tyst: jag tyckte väl att jag kände igen hatten! Kanske utspann sig denna händelse på linje 90, precis i början av 1960-talet.

Vilket år kan bilden vara tagen? ca 1955?

Peter Rost

Det här var mycket trevliga bilder, och framför allt - man riktigt känner historiens vinglslag. Mer sånt!

/Peter

Gunnar D

Ett vykort jag aldrig sett! Tycks vara en F3 i 740xx-serien. Under 60-talet var väl främst 16xx-serien representerad i Hammarby.

/Gunnar

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 06 augusti 2012, 09:30:00 AM
Ett vykort jag aldrig sett! Tycks vara en F3 i 740xx-serien. Under 60-talet var väl främst 16xx-serien representerad i Hammarby.

/Gunnar

Vad snygga de var innan vindrutorna blev "gummifierade"! Konstigt att de gjorde det på F3 men inte på H15 (sånär som på en provvagn!). Fotot måste vara väldigt tidigt. Jag har aldrig tidigare sett en "74-vagn" på Årstalinjerna men kanske de var placerade annorlunda vid denna tid. Kanske tursättningen var helt annorlunda, Hammarby hade ju trådbusslinjer i innerstaden då också!

Mr H

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 06 augusti 2012, 09:30:00 AM

/Gunnar

PS

En källa säger att F3:orna bytte placering Hornsberg-Hammarby i samband med ombyggnaden och då stämmer det ju ganska så bra med en oombyggd "74-vagn" på linje 90.

DS

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 06 augusti 2012, 16:46:04 PM
PS

En källa säger att F3:orna bytte placering Hornsberg-Hammarby i samband med ombyggnaden och då stämmer det ju ganska så bra med en oombyggd "74-vagn" på linje 90.

DS

OK, 1963-64 verkar det som om de äldsta F3 (t.o.m.ca166x) fanns i Hammarby medan de yngre (fr.o.m.ca167x, 740xx) fanns i Hornsberg.  Kan ses som logiskt enär Hammarbys F3 bör ha använts mindre då linje 90 o 91 kördes med enmans under viss trafiktid. Om nu SS tänkte så att de yngre skulle utnyttjas i högre utsträckning.

/Gunnar