Hjälp önskas!!!

Startat av bobomeck, 04 augusti 2012, 23:58:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bobomeck

Hej !!

Vi har en Husbuss Volvo B58 1976 årsmodell med Ikaruskaross nr: 173 pannkaksmotor med Wilsonlåda.
Wilsonlådan har beteckningen GB 346/12  (Self-changing Gears LTD  Coventry England)
                                            UR 9548
                                            5001652     

På Convertern står betckningen WM 72073 & 5055862
På ena täcklocket för bromsbandsjusteringen satt en typskylt för respektive land och Sverige hade 3 olika nr: 156055,194516,198941 sista numret var lite oläsligt.
På täcklock 2 stod ett nr instansat. 845686
Vi öppnade lådan och kunde bara suga ur 2-3 olja ur lådan sen var den tom vi tog dessutom ur filtret och det fick vi lägga i dieselbad
Tyvärr har vi ingen fordonslyft eller smörjgrop så vi får tyvärr jobba uppifrån.
Är det någon som har nån ide` om vad som är fel.  Vilken oljemängd/typ i lådan respektive Convertern.
I volvos wilsonmanual skulle den skulle den lådan ha bara 6 liter,stämmer det???

Hoppas på att nån utav er medlemmar har några kloka tips&svar på detta problem.
växlarna vill inte gå i.........

Bobomeck


Björn Forslund

Funkar det elektriska, dvs från växelväljaren till lådan? Finns det luft till lådan? Växlarna styrs ju med tryckluft.

bobomeck

Hej Björn!

Pratade med kompisen på telefon för en stund. Han har tittat på växelväljaren men allt ser ok ut,verkar som att den är renoverad. Vad gäller luften så hade jag tyvärr ingen manometer så att jag kunde mäta luftflödet. För ventilpaketet som luften går till sitter vänster sida i ramen mittemot växellådan. Tyvärr så lyckades vi inte få upp pluggen till convertern så frågan är om det är för lite olja i den. Vi får ta med oss en luftdriven muttermaskin nästa helg. Ska det vara ATF olja i convertern. Det som förvillar lite är mängden i lådan enligt gamla manualen från 1967 så ska den lådan bara ha 6 liter olja medans det vi har fått fram om vår låda från 1976 ska innehålla 15 liter ??????

Jörgen

f.d.Nilsson

Hej!
Wilson är trevliga och driftsäkra lådor. Om man drabbas av driftstörningar så är det första man ska titta på om växlarna manövreras i lådan. Först och främst ska man höra att det elpneumatiska ventilpaketet arbetar. Gör det inte det ligger felet på manöversidan och då troligen på elsidan. Mät att det kommer spänning i kablarna till magnetventilerna.
I botten på växellådans manövercylindrar sitter pluggar för dränering. Om manövreringen fungerar skall det komma luft där om man manövrerar växlarna med pluggarna borttagna. Detta ska man för övrigt göra ibland för att dränera bort olja som läckt förbi cylindrarna. Om lådan förefaller fungera men man inte får någon kraft till lådans ingående axel kan man misstänka hydraulkopplingen.
Det fel som kan uppstå är brist på olja vilket alltid ger sig tillkänna genom ett läckage. Kopplingen är i sådana fall oljig. Ett tag monterades smältpluggar på kopplingen så att oljan skulle rinna ur om den blev överhettad men återigen då blev koppling och allt runtomkring oljigt. Inget oljesöl inget fel på oljenivån i kopplingen.
I kopplingen ska det vara en rak SAE 20 motorolja eller olja för hydrodynamiska transmissioner tex Statoil Transway VG. Nivån ska vara upp till pluggen när den står 30 grader från översta läget. Volym 15-16 liter.
I växellådan ska det också vara en rak SAE 20 motorolja. Alternativt växellådsolja anpassad för planetväxlar med bromsband typ tjockare ATF olja. Det finns oljesticka eller nivåplugg för nivåkontroll. oljemängd 8-9 liter.

Lycka till!