Rött på linje 2(Stockholm)

Startat av Bussmupp, 04 augusti 2012, 22:11:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Citat från: MartinMartin skrivet 05 augusti 2012, 02:03:57 AM
Har suttit och puttrat runt i 4 timmar idag mellan Sveaplan och Odenplan  ;)

Noterar den fula (i mitt tycke) skyltningen med 2:an längst till vänster i stället för på position 2 eller helst 3.
Skyltar PC:n på detta sätt eller är det en manuell skyltning som gjorts?

/MrH (som inte längre är så hemma i SL-trafiken)

Matte

Citat från: MrH skrivet 08 augusti 2012, 17:08:43 PM
Noterar den fula (i mitt tycke) skyltningen med 2:an längst till vänster i stället för på position 2 eller helst 3.
Skyltar PC:n på detta sätt eller är det en manuell skyltning som gjorts?

/MrH (som inte längre är så hemma i SL-trafiken)

Nä det är nog PCn själv som skyltar så. För vad jag vet kan man inte i PCn välja vart entals sifran ska placeras. Det kunde man förut med några av dom gamla elektroniska skyltningarna som fanns. Tror den heter Broce och hade knappar för hunda, tio och ental för att skylta om man ville ha entals siffran tiotals raden istället.

MrH

Citat från: Matte skrivet 08 augusti 2012, 17:32:01 PM
Nä det är nog PCn själv som skyltar så. För vad jag vet kan man inte i PCn välja vart entals sifran ska placeras. Det kunde man förut med några av dom gamla elektroniska skyltningarna som fanns. Tror den heter Broce och hade knappar för hunda, tio och ental för att skylta om man ville ha entals siffran tiotals raden istället.

Fast jämför med Keolis 4754 lite högre upp, där är 4:an på entalsraden...?!    ;D

/MrH

Niclas Wennerlid

Bilden på 4754 är tagen i augusti 2011. Under denna tid har SL ändrat skyltningen, även i mitt tycke till det sämre.
Det är betydligt snyggare när det ensiffriga linjenumret är centrerat. Men smaken är som baken...

// Niclas

Matte

Citat från: MrH skrivet 08 augusti 2012, 20:53:12 PM
Fast jämför med Keolis 4752 lite högre upp, där är 4:an på entalsraden...?!    ;D

/MrH

Ja j***ar det har jag inte sett eller märkt. När den är centrerad eller entals siffran på entalsraden syns det ju bättre på alla bussar och ser bättre ut.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 08 augusti 2012, 22:14:03 PM
Ja j***ar det har jag inte sett eller märkt. När den är centrerad eller entals siffran på entalsraden syns det ju bättre på alla bussar och ser bättre ut.

Precis så. Det är verkligen inte optimalt att PC:n placerar den 100-talssiffran längst till vänster. Det kan på vissa vagnstyper leda till att hela siffran "försvinner" för resenärer på gatan sett snett framifrån. Beroende på skyltskåp, maskering, vindruteutformning mm.

Bussfanatikern

På Zebra-Mobitec ICU 300/400 så kan man välja position på siffran men inte på Thoreb C-90

J0han

Det är faktiskt rätt vanligt att det kommer röda bussar på 1,2,3 o 4an när det inte finns blåa tillgängliga som tex idag fick jag lösa av Keolis 7489

Skickat från min iPhone med hjälp av Tapatalk

Bussmupp