UL Bussar från Interimsavtalet

Startat av Lars-Håkan_E, 04 augusti 2012, 13:59:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Hur många av de "tillfälliga" bussarna från korttidsavtalet används fortfarande och hur många fler sådana kommer att åter tas i trafik vid skolstarten om några veckor?

Ersa

Det kan inte vara många exemplar i så fall. Alla "vikariebussarna" samt t.ex Vegorna från Skåne är sedan någon vecka tillbaka flyttade upp till den nya depån, men står utspridda och avställda i hörnen av depån långt från rampplatserna.

Gamla depån på Säbygatan är nu helt tom på bussar och många nylackerade gula UL-bussar i oförskämt fint yttre skick står redan på Hölöskroten. T.ex 4491 och 5454. Båda med vad som såg ut som splitternya skolskyltar.

Lars-Håkan_E

M.a.o har alla Omnilinkar levererats? och bara de beg skånebussarna återstår?

Orsaken till frågan var att det står ett större antal Omnilinkar destinerade till Nynäshamn bakom taggtråd i utkanten av Gdansk, dessa verkar ha stått ett bra tag nu, antog att även dessa skulle till Uppland.

Ersa

Jag tror inte att majoriteten av Skånebussarna kommer i trafik igen. De är ju inte uppsnyggade ett dugg och lär nog därför vara planerade att möta sitt öde med alla andra Vegor från Skåne och 8700:or från Södermanland (med bälten och AC) som redan står på Hölöskroten.
Ett litet frågetecken är Vegan 4894 som stod och blänkte i nylackat UL-gult på en egen plats på nya depån i nära nog yttre nyskick. Den skulle nog kunna leverera några år till på en UL-ytterdepå eller i SL-rött i Norrtälje.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2012, 14:20:40 PM
Jag tror inte att majoriteten av Skånebussarna kommer i trafik igen. De är ju inte uppsnyggade ett dugg och lär nog därför vara planerade att möta sitt öde med alla andra Vegor från Skåne och 8700:or från Södermanland (med bälten och AC) som redan står på Hölöskroten.
Ett litet frågetecken är Vegan 4894 som stod och blänkte i nylackat UL-gult på en egen plats på nya depån i nära nog yttre nyskick. Den skulle nog kunna leverera några år till på en UL-ytterdepå eller i SL-rött i Norrtälje.

Avsåg de Skånebussar som nu är på rekonditionering, men...hur var det, väntar man fortfarande på ytterligare Omnilinkar eller vem ska annars ha dessa som står o samlar damm i Gdansk?

Walter

Nobina  Skåne  väntar ju på ca 40 omni till de avtalen man vann med start i oktober. Kan det vara dessa du sett? Bilder har visats från Polen att de är färdiga.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2012, 14:20:40 PM
Jag tror inte att majoriteten av Skånebussarna kommer i trafik igen. De är ju inte uppsnyggade ett dugg och lär nog därför vara planerade att möta sitt öde med alla andra Vegor från Skåne och 8700:or från Södermanland (med bälten och AC) som redan står på Hölöskroten.
Ett litet frågetecken är Vegan 4894 som stod och blänkte i nylackat UL-gult på en egen plats på nya depån i nära nog yttre nyskick. Den skulle nog kunna leverera några år till på en UL-ytterdepå eller i SL-rött i Norrtälje.

Vilka 8700 från Södermanland står på hölö ? De behövs väl för trafiken man har där?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 04 augusti 2012, 20:34:43 PM
Vilka 8700 från Södermanland står på hölö ? De behövs väl för trafiken man har där?

Veolia Transport 2654 och 2656. Det känns alltid lite konstigt och bakvänt när man ser lågentrébussar vänta på grävskopan i Hölö, som är i bättre skick och har mer utrustning än många individer som rullar runt i linjetrafik på vägarna idag och ska göra det flera år framåt i tiden.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2012, 21:11:47 PM
Veolia Transport 2654 och 2656. Det känns alltid lite konstigt och bakvänt när man ser lågentrébussar vänta på grävskopan i Hölö, som är i bättre skick och har mer utrustning än många individer som rullar runt i linjetrafik på vägarna idag och ska göra det flera år framåt i tiden.

aha, trodde du syftade på Nobina. Jag håller med dig i ditt resonemang. Det är tyvärr resulatet av de krav huvudmännen sätter. Det blir fle när mna kräver helt ny fordonflotta vid avtalsstart, istället för att möjliggöra att man har en del nya och en del beg bussar som kan ersättas efterhand. Annars blir det ju så att mot avtalsslut så börjar alla bussar bli sämre på en gågn då enntreprenören endast håller liv i dem under det avtal de är inköpta för. Jag vet att jag hårddrar det lite men på många håll är det så här.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Stefan P

Hej

Det finns väl ett antal bussar som skall flyttas till andra Nobina depåer, tex. 5591, 5592, 6387, 6388, 6390 och 6391?

mvh Stefan P

Jo

Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2012, 21:11:47 PM
Veolia Transport 2654 och 2656. Det känns alltid lite konstigt och bakvänt när man ser lågentrébussar vänta på grävskopan i Hölö, som är i bättre skick och har mer utrustning än många individer som rullar runt i linjetrafik på vägarna idag och ska göra det flera år framåt i tiden.

Frågan är i hur bra skick de är?
Om det är dieselbussar och i bra skick borde de ju vara någorlunda attraktiva i öst.

Jan

Citat från: Stefan P skrivet 06 augusti 2012, 16:13:05 PM
Hej

Det finns väl ett antal bussar som skall flyttas till andra Nobina depåer, tex. 5591, 5592, 6387, 6388, 6390 och 6391?

mvh Stefan P

63 vagnarna ska till Värmlandstrafik.
I branschen i 40 år