Jeg tok en tur til Gøteborg i helga

Startat av Magne, 18 oktober 2007, 16:54:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

Helga som var, tok jeg meg en tur til Gøteborg med koret jeg synger i. Vi skulle på hyggetur, synge i en gudstjeneste på søndagen, og få med oss Liseberg før det stengte for sesongen

Fredag var vi samlet på bussterminalen i Oslo for å ta Säffebussen til Gøteborg. Jeg hadde ikke oppe kamera denne turen (noe som jeg skulle få angre på.) Bussen vi fikk, var en ekstrabuss for Säfflebussen. Det var en flott, skinnende, nyvasket Travego fra Nettbuss som kjørte ekstra. På veien gikk den som en drøm, så dette så ut til å bli en fin tur. Vi satt langt bak, og klaget etterhvert på varme i bussen. Vi sa i fra til sjåføren, og foran var det behagelig. Sjåføren tok en titt på varmemåleren sin, og så at bussen var varm i motoren. Vi stoppet ved Ås og fant ut at bussen var i ferd med å koke... Spennende. Vi ble stående i all evighet uten et gram av informasjon. Til slutt tok jeg turen fram og slo an en prat med sjåføren. Han var egentlig sjåfør på Flybussekspressen, men han klarte ikke å forklare hva som hadde skjedd. Jeg kom fram til at vifta hadde sluttet å virke i motoren.

Ok, vi startet omsider opp, og skulle kjøre til Ås. Det var greit, siden vi allerede var der... Men neida, vi la ut på motorveien, og satte bånn gass. Jeg øynet håp om et stopp i Vestby for å så gå inn i en buss fra Schaus (et turbusselskap som holder til på Vestby). Vi passerte Vestby også, og jeg lurte på om vi hørte Ås eller Mååås. Så korrekt, vi stoppet i Mååås.(Moss) Her ble vi stående en halv time for å vente på ny buss. Det var 1 grad ute, så det å begynne å pakke ut kamera av baggen, ble uaktuellt.

En trang Tourismo kom å hentet oss, og vi satte oss ned i en behagelig temperert buss. Men vent litt, kjører ikke vi mot Oslo nå?? Jo så sannelig hadde vi ikke klart å kjøre av ved feil avkjørsel, og var på god vei mot hovedstaden igjen. Vi fikk ikke snudd før Son. Der ble det noe volsom rusing i motoren, og den hosta og harka. Jeg ble småforbanna bak der jeg satt, og begynnte å smårope; giiiir! Han ga ingen tegn til giring, og rusa oss helt ned på motorveien og giret rett opp i øverste gir. Jaja, sparer vel litt tid ved å bruke 2 gir da... ::)

Når vi omsider kom til Sarpsborg, svingte vi av veien ved Quality Hotell. Bussen rusa noe kraftig, noe den ikke slutta med. Jeg begynnte virkelig å forbanne meg, og tenkte "har ikke bussen mer enn 2 gir??". Bussen rusa, og en enorm svidd lukt kom inn i bussen. Vi klarte til slutt ikke å puste normalt, så vi måtte dekke til munnen vår og holdt oss for nesa. Joda, såklart... Her stod vi parkert på Nettbuss Østfold sin garasje... Igjen, ikke en beskjed. Det var en sjåfør som var passasjer i bussenannen som sa til oss at bussen hadde ødlagt gir. Den hadde bare høy og lav gir. Koret mitt lo godt når det faktisk var riktig det med at bussen bare hadde 2 gir!

En Volvo Star 502 rygget fram, og vi skulle endelig få kjøre Volvo. Hadde vært litt mer stas om det hadde vært den 9700en som stod vedsiden av, men ok... Her i fra, gikk turen som smurt. En mer kronglete og vimsete og informasjonsløstur til Gøteborg, skal man søren meg lete lenge etter!

Denne bussen ble etterhvert redningen vår!

Neste dag i Gøteborg, var det duket for Liseberg. Forbi meg i farten, dukket det også diverse kjøretøyer forbi!

Den nye trikken i Gøteborg rullet forbi.

Den dagen samtlige SL-busser i Oslo får Västtrafik standard, blir Magne glad :D

Men hvem andre enn....

... er du dømt til å møte i Sverige?

Litt ironisk. Rød... hehe. Hvor er rødfargen? :P

Det ser jo litt stas ut, gjør det ikke det??

Noen som er med? Går bare fra 0-75 på 2 sek...?

Neste dag på vei hjematt, stod denne i en "bakgate" like ved der vi bodde (som var i den norske sjømannskirke")

Helt ok å få med seg på slutten av et svenskebesøk.

På Nils Ericsson Terminal var det masse folk rundt som skulle inn på samme Swebus som oss. Jeg fant en buss på andre siden som også var skiltet Swebus som vi satte oss inn i. Dette var en Volvo Star 602. Dette var såklart noe jeg forklarte resten av koret... Jeg ble egentlig som en bussguide på denne turen, for hver gang noen så en buss, kom det samme spøsmålet: "Maaaagne? Hva slags buss er det?" Det var tydeligvis stas når bussene hadde lange navn, som f.eks denne Volvo Carrus Star 602 :)

Denne bussen gikk hvertfall smertefritt, selv om sjåføren også her ga oss null og ingen informasjon. Men men, vi hadde fint vi som satt på! Men vi ble snytt for en Volvo 9700 da, for på plattform 40 der bussen skulle gå fra, stod det en Star 502. I det vi steg om bord i denne 602en, rygget 502en bort og ble erstattet med en 9700... Jaaaaja, sånn er det av og til! Helgen var hvertfall en suksee!

Jonas Gustafsson

Trevliga bilder, och trevligt att se att norrmän tar bilder i Göteborg! (Jag vill minnas att du skrev något liknande när jag visade Oslobilder :)).

Gillar bussar och sjunger i kör-har vi fler gemensamma (=felles på norsk) intressen tro? :)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Magne

Høres jammen bra ut! (PS. det var faktisk ditt 200ende innlegg Jonas ;) )

Så du synger du også? Jeg prøvde en gang å lage en sang om Volvo 9700, men ble aldri fullført... hehe. Lager mye film og fanterier, så kanskje den blir på film en dag?