Vart hittar ni ägarinfo och så

Startat av Bussförare D, 31 juli 2012, 22:37:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussförare D

Hej alla.
Lite nyfiken bara.
Vart hittar ni uppgifter om vem som äger en specifik buss?
Och vart hittar ni all annan info om linjer och turer och sådant?

Gissar att en del hittas på transportstyrelsen.
Förare på GUB sedan december 2010

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussförare D skrivet 31 juli 2012, 22:37:53 PM
Hej alla.
Lite nyfiken bara.
Vart hittar ni uppgifter om vem som äger en specifik buss?
Och vart hittar ni all annan info om linjer och turer och sådant?

Gissar att en del hittas på transportstyrelsen.

Ägare till en buss hittar man lätt om man vet registreringsnumret:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Info om linjer och tidtabeller kan man hitta på respektive länshuvudmans hemsida.

Bussförare D

Okej.
Men ibland verkar det ju komma info om linjer innan tidtabellerna kommit ut vart hittar man sånt?
Och vart hittas historiken på specifikt fordon?
Förare på GUB sedan december 2010

Ersa

Ett tips:
www.svenskbusshistoria.se

Ronald M. Jannesson

...det var ett väldigt "vartande". Det heter INTE VART hittar man det & det. Det HETER VAR HITTAR JAG det & det. >:( >:(. VART är en förkortning av VARTHÄN d.v.s. ska användas i fråga om riktning. Varthän tar jag mig för att komma till centrum t.ex. När det gäller t.ex. information o.d. heter det VAR HITTAR JAG DEN INFORMATIONEN. Korrekt svenska om jag får be? Det börjar bli mycket dåligt med det nuförtiden... :(

DJCocktail

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 01 augusti 2012, 15:41:43 PM
...det var ett väldigt "vartande". Det heter INTE VART hittar man det & det. Det HETER VAR HITTAR JAG det & det. >:( >:(. VART är en förkortning av VARTHÄN d.v.s. ska användas i fråga om riktning. Varthän tar jag mig för att komma till centrum t.ex. När det gäller t.ex. information o.d. heter det VAR HITTAR JAG DEN INFORMATIONEN. Korrekt svenska om jag får be? Det börjar bli mycket dåligt med det nuförtiden... :(

Jag tror vi alla förstår vad Bussförare D syftar på. :) Själv tycker jag det är värre med de särskrivningar som förekommer nuförtiden (och då syftar jag inte på forumet utan i samhället överhuvudtaget). De kan verkligen ställa till med förvirring när det gäller att förstå vad som egentligen menas.
Man ska inte heller överdriva när det gäller att använda versaler på nätet. Det betyder att du skriker och antagligen är arg - vilket du förstås verkar vara nu...

För att återgå till huvudämnet så verkar det finns oerhört mycket fakta hos alla forum-medlemmar. Och forumet är ju ett fantastiskt sätt att både ställa frågor på, och dela med sig av sina kunskaper i.

Jag är själv imponerad över alla fakta som medlemmarna här "sitter inne med", om uttrycket accepteras.  :)