Fordons beteende på vägen

Startat av Martin Maltkvist, 18 oktober 2007, 00:06:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Hur skulle en dubbelledbuss (á la GS 801) bete sig vid svängar om både axel 3 och 4 vore medstyrande och hur nära kan man komma spårföljning?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Rymdaelg

Axel 4 är som du kanske redan vet medstyrande. Om axel 3 också vore det skulle man få ett fordon som hade lätt att ådra sig kast med leden då medstyrning på båda axlarna skulle leda till en näst intill piskliknande effekt. Som det är nu följer sista leden i första ledens hjulspår i nästan alla lägen. Bussen är alltså lika smidig som vilken ledbuss som helst att manövrera i vardagslag, så länge man inte har för avsikt att backa med den. Redan med styrning på sista leden kan man dock märka lite av "piskan" om man svänger skarpt och ger gas ut ur kurvan. Styrning på axel 3 hade varit förödande missänker jag.

D_skalis

Går det att backa med en sån buss överhuvudtaget?
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

RoTe

Citat från: D_skalis skrivet 19 februari 2009, 21:25:13 PM
Går det att backa med en sån buss överhuvudtaget?

Hur backar man med lastbil och släp?  ::)

Dson

Citat från: RoTe skrivet 19 februari 2009, 21:26:29 PM
Hur backar man med lastbil och släp?  ::)
Jo, lär ju bli som att backa en bil och vagn med ett sjukt långt, enaxligt förställ? Eller tänker jag fel nu?

För övrigt, när jag ändå är och tänker på det. När man backar med en ledbuss som har medstyrande axel(lar), spärras styrningen då på något sätt? Kan tänka mig att det lätt skulle bli krångligt om axeln styr med även vid backning..?

RoTe

Citat från: Dson skrivet 19 februari 2009, 21:38:16 PM
Jo, lär ju bli som att backa en bil och vagn med ett sjukt långt, enaxligt förställ? Eller tänker jag fel nu?

För övrigt, när jag ändå är och tänker på det. När man backar med en ledbuss som har medstyrande axel(lar), spärras styrningen då på något sätt? Kan tänka mig att det lätt skulle bli krångligt om axeln styr med även vid backning..?

Mer korrekt liknelse är ju dragbil med link och trailer egentligen. Dessa backas det friskt med i vårt land. :)

Sista axeln är tvångsstyrd vilket betyder att den alltid styr i relation till ledvinkeln. Det gör att släpet svänger otroligt snabbt bara.

Nico

Citat från: Dson skrivet 19 februari 2009, 21:38:16 PMFör övrigt, när jag ändå är och tänker på det. När man backar med en ledbuss som har medstyrande axel(lar), spärras styrningen då på något sätt? Kan tänka mig att det lätt skulle bli krångligt om axeln styr med även vid backning..?

Nope, ingen spärr av styrning sker på den medstyrande axeln vid backning. När man väl fått in känslan för det så är det inga problem då man lär sig att utnyttja den fördel som styrningen medger.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman