En resa med nattåget Gdansk-Warszawa

Startat av tågluffaren, 29 juli 2012, 17:52:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Häromveckan åkte jag sträckan Gdansk-Warszawa med tåg över natten. Resan är ca 450 km lång och tar ca 6,5 timmar. Tyvärr fanns ingen möjlighet att ta bilder så det får väl duga med text :-)

Tanken var att köpa en egen sovvagnskupé men alla ligg- och sovplatser var slutsålda så det fick bli sittplats. Senare skulle tåget komma att bli helt fullbokat.

Tåget skulle gå vid 23:30 men ganska snart annonserade man 10 min föresening som stegvis ökade till 20, 30 och 40 minuter så nån kvart efter midnatt rullade vi ut från Gdansk.

Vi (jag och min mamma) sökte rätt på vår vagn som bestod av kupéer och tog våra platser. Kupén har 8 platser men än så länge var det bara 3 resenärer till utöver oss, varav en av de; en ung kille drack öl efter öl.

Dörren till korridoren var trasig och gick inte att stänga så någon lugn och ro blev det inte. På korridoren började folk ganska snart bråka om vems platserna är, alla påstod sig ha samma sittplats. Samtidigt luktade det kraftig cigarettrök i hela vagnen trots att rökning numera är förbjuden på alla tåg i Polen.

När konduktören kom påpekade vi att folk röker i vagnen men möttes av ett "Jag är konduktör, inte ordningsvakt" Samtidigt började resenärerna i kupén berätta hur tågresor kan se ut i detta land, 8stycken på en toalett och folk på bagagehyllorna och bagaget i gångarna.

Efter några timmar blev killen i kupén väldigt full och började gapa och skrika hej vilt både i kupén och korridoren, samtidigt var vi framme i Bydgoszcz där det klev på ännu mer folk, nu var vår kupé full, killen i vår kupé hade visst ingen platsbiljett så han fick flytta ut på golvet i korridoren.

I kupén bredvid blev det ett högljutt bråk då vissa platser var dubbelbokade, efter att en glasflaska krossats i golvet löstes bråket upp. Nu var korridoren helt full med folk som både stod, satt samt låg ner och de sista två timmarna blev någorlunda lugna.

Nu återstår bara tillbakaresan, men den tar vi nån annan gång.