Amerikanska veteranbilar vid Nasco Yankee meet 2012 i Falköping - 28 juli

Startat av Mikael T Nilsson, 28 juli 2012, 19:00:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer ett bildsvep från Nasco Yankee meet 2012 i Falköping. Detta bildsvep visar ett urval av de amerikanska personbilar som visades upp.

Först en Camaro SS.

Ett antal Buicks av denna modell visades upp.

AMC-bilar var underrepresenterade, men jag lyckades få en AMC Pacer på bild.

En Dodge Charger från 60-talet. En liknande bil (dock svart) användes av skurkarna i filmen Bullitt från 1968.

Även en Mustang liknande denna (kanske samma färg?) kördes av Steve McQueen i Bullitt-filmen.

Bosse Bildoktorn passade på att ge tips.

Några Ford Edsel-bilar syntes också till på utställningen.

En USA-Ford kör ett uppvisningsvarv vid flygplatsen.

Regn var i antågande och suffletterna började fällas upp...
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Fina bilder på trevliga bilar, även andra delen du visade i egen tråd.

Camaron på första bilden verkar vara en vanlig Camaro, ingen SS. Den saknar SS-emblem och har 327-motor. SS-bilarna hade minst 350-motor vad jag vet.

Ronald M. Jannesson

...jag har för mig att Ford Edsel fick svidande kritik för, tror jag, utseendet när den lanserades?? Eller var det något annat?? kritik fick den iaf. Någon som vet vad det hela rörde sig om? Jag tycker den ser riktigt häftig och originell ut!!?? ??? :-\

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 29 juli 2012, 18:23:19 PM
...jag har för mig att Ford Edsel fick svidande kritik för, tror jag, utseendet när den lanserades?? Eller var det något annat?? kritik fick den iaf. Någon som vet vad det hela rörde sig om? Jag tycker den ser riktigt häftig och originell ut!!?? ??? :-\

Edsel (det var faktiskt ett eget bilmärke om än ägt av Ford) fick kritik för det mesta men framför allt för dålig montering och mycket tekniskt strul. Utseendet tror jag faktiskt att de flesta gillade.

Wikipedia har ganska mycket om detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Edsel

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2012, 18:49:02 PM
Edsel (det var faktiskt ett eget bilmärke om än ägt av Ford) fick kritik för det mesta men framför allt för dålig montering och mycket tekniskt strul. Utseendet tror jag faktiskt att de flesta gillade.

Wikipedia har ganska mycket om detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Edsel

Nja, grillen fick kritik för påstådd likhet med en kvinnlig kroppsdel.

Mikael T Nilsson

Hej,

Vid närmare granskning såg jag nu, precis som Fredrik Klint skriver, att det inte är en Camaro SS. Hade denna modell i tankarna när jag skrev ursprungsinlägget eftersom de flesta Camaros jag fotograferade var just SS-modellen  :)

Tack för intressanta inlägg om Edsel. Min pappa hade en bilkortssamling från 50-talet där bl a Edsel ingick. På kortet står det "Ford Edsel", men det är riktigt att Edsel är ett eget märke inom Ford-koncernen liksom t ex Mercury och Lincoln.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

fontheking5

Den bruna forden näst längst ner är en Torino 69 . Chargern är från 69 den också :) Fina bilar :)

Mikael T Nilsson

Citat från: fontheking5 skrivet 05 augusti 2012, 11:58:47 AM
Den bruna forden näst längst ner är en Torino 69 . Chargern är från 69 den också :) Fina bilar :)

Kul att du uppskattade bilderna! Och tack för info! :)
Vänliga hälsningar,

Mikael