SL-skylten Brommahallen

Startat av Peter Rost, 28 juli 2012, 00:49:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Någon som kan datera SL:s skylt som pryder hallen i Bromma? Den kan väl vara värd att bevara när garaget rivs.

http://www.flickr.com/photos/43173700@N07/5645583875

Corny

Jag minns att på 60-talet stod det SS i skylten. När sedan SS gick upp i SL 1967 byttes sista S:et i skylten ut mot ett L.
Detta hade inte riktigt samma färgnyans och lyste betydligt starkare än resten av skylten. Det var inte snyggt men så var det länge, men minns inte hur länge.

Corny

Ersa

Visst vore den skylten riktigt kul att plocka ner, renovera och i framtiden montera upp på väggen på en nybyggd modern SL-depå.

robergh

Men visst står det SS (igen) på motsvarande gavel i Brännkyrka-/Nybodahallen med samma typ av skylt?
SS-skylten skulle väl sitta som en smäk på Alkärrshallen!

Mr H

John

Tyvärr är det ingen skylt man ser på Bränkyrkahallen det är bara avtryck från skylten som syns. Själva skylten är sedan länge nedmonterad troligen redan när den delen av hallen förlängeds för tunnelbanan. Då jag har varit med i projektet nya Ulvsundadepån så har jag väckt frågan om att ta med skylten dit då den är relativt nyrenoverad med sin vackra blåa neon i takfoten på gavlarna. Men tyvärr så kommer den inte att följa med så hoppas den blir bevarad på något annat sätt.

John.

robergh

Men är det där verkligen skyltar i egentlig mening?
År,det inte en blåmålad cirkel på taknocken som man satt neonrör på som formar bokstäverna?
Ska man ta ner den i ett stycke får man nog bila ordentligt!
Nybodas motsvarande skylt hamnade över bussdelen och berördes inte av förlängningarna för tunnelvagnsuppställning. Tror att det var i början av 90-talet som skylten renoverades och då återfick bokstäverna "SS" men det är möjligt att den är borta nu!

Mr H

AGR

Skylten i BKH/NAH är över spår 19-20 och skymd av de korta spåren på östra sidan.
Mvh AGR

robergh

Citat från: AGR skrivet 28 juli 2012, 20:56:16 PM
Skylten i BKH/NAH är över spår 19-20 och skymd av de korta spåren på östra sidan.
Mvh AGR

Jaha där ser man!
Ja du borde väl veta, du har väl sett den under en längre tid från portvaktshuset kan jag tänka!:-)
Perspektivet från Nybohov luras då lite.

Mr H

John

Om du tittar på bilden ovan så ser du att skylten är en plåtkonstruktion som sitter på väggen med neonen inmonterad i jag har sett Brommas skylt dagligen med undantag av semester i snart 35år. Tar man ned konstruktionen så blir det avtryck i fasaden eftersom det står SS borde den tagits ned före 67? Det satt väl en liknade skylt med neon på Hammarbys uppställngshall den som nu är riven?

John.

robergh

Av bilden så tycker jag att det ser ut som om neonrören ligger inbäddade i plåthållare. Jag tycker att det är omöjligt av bilden att se om den blå bakgrunden är en plåt eller målat på huset men säger du det så tror jag förstås på dig!

När gamla Brännkyrkahallen förlängdes så demonterades rör och hållare på gaveln men den blå cirkeln blev kvar. Om den var en plåt så tycker jag ju ändå att det är lite konstigt att man inte tog ner den också? I alla fall långt senare så återfick skylten sitt ursprungliga utseende med "SS" till stor glädje, och jag tror att det var i början av 90-talet och den renovering som gjordes av Brännkyrka då. Jag har bilder på skylten i sitt retroutförande (men jag sitter just nu tyvärr inte till så att jag kan rota fram dem). En sådan händelse glömmer man ju förstås inte!

Mr H
(Som dagligen betraktade Brännkyrkas SS-skylt under åren 1961-1996, 35 år prick alltså, lite grand "von oben" skulle man kanske kunna säga, först som boende och sedan som nästan daglig besökare!:-))

robergh

Nu har jag studerat skylten på Brännkyrka via Eniro Gatubild och visst tusan är skylten fortfarande där. Ringen runt skylten som var bortmonterad på AGR:s bild är tydligt där och jag tycker dessutom, fast mindre tydligt, att det står "SS" i skylten.

Men som ni säger skylten syns mycket dåligt ovanför hallens förlängning men jag kommer ihåg hur urläckert jag tyckte det var när den sattes upp igen med "SS" i. Jag kommer ihåg att jag tänkte då att förmodligen jobbar renoverarna efter någon gammal ritning och har ingen aning om vad de sätter upp för något! (Och beställaren ingen aning om vad han beställt!)

Nu går jag och knoppar så att jag orkar kolla upp det här i morgon, på plats!

Natti-natti

Mr H

Gunnar D

Att SS-skylten/märkningen har återkommit på Bkh/Nah har jag helt missat! Tack för info!
Så här såg det ut på den gamla goda tiden:

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=137982

Mvh Gunnar

robergh

(Gäsp)!

Jag har letat och letat i mina gömmor efter alla de bilderna jag tog på skylten i Brännkyrka på 90-talet men inte hittat något foto MEN skylten finns med på en videosnutt som är tagen i mars 1996. Jag fotade av den delen med skylten från TV:n så håll tillgodo! Det är inte så konstigt att man missar retroskylten, den är nog inte helt enkel att se från Hägerstensvägen i nollplan så att säga. Min vinkel är från Nybohov. Men mars 1996 som sagt var och jag tycker enligt Eniro Gatubild att det fortfarande verkar se ut så!

Däremot så kan man ju fundera på om retroskylten är uppförd med neonljus som den gamla kanske den bara är målad. Det känns ju lite onödigt förstås att ha en ljusskylt som knappt någon kan se! Men jag kommer ihåg första gången jag såg det här att jag trodde att jag drömde men kanske kanske det ändå är den forna neonskylten som satts upp och kanske inte tänds då!

Mr H

PS!

Efter att ha glott på skylten ett tag så är jag inne på att det nog är neonrören ändå! Det ser lite kantigt ut i böjarna och faktiskt lite snett! Inte målar man väl på det sättet? Men med att böja neonrör så är det förstås en annan sak.

DS!

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 29 juli 2012, 10:01:37 AM
Jag har letat och letat i mina gömmor efter alla de bilderna jag tog på skylten i Brännkyrka på 90-talet men inte hittat något foto MEN skylten finns med på en videosnutt som är tagen i mars 1996.

Intressant! Hm, det där med varumärkesintrång...  ;)

/Gunnar