Gamla bussar i Grängesberg

Startat av Mats Karlsson, 27 juli 2012, 12:18:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Här kommer ett vykort grån grängesberg. Det är utgivet 1950 av Pressbyrån och till synes stämplat 1963.

Thors plan tror jag inte finns som namn i dag. Vägen som bussarna går på är dock Kopparbergsvägen, strax nordöst om järnvägsstationen. Konsum-affären till höger och huset längre fram med texten Livsmedel finns kvar än idag. Övriga hus är jämnade med marken. Jag gissar att den väg som går åt vänster framför de rivna husen går in framför järnvägsstationen.

Delutsnitt av ovan bild. Bussen närmast verkar ha reg.nr W4320 vilket i så fall betyder att det rör sig om en 1937 års Volvo hos Grängesbergs Omnibustrafik. Gissningsvis är det detta företagsnamn som också står på bussens sida.

Sven W

Hej

Jag skulle tro att det står Grängesbergs Omnibusförening. Det hette ju så där. Den är uppenbarligen på väg att möta en GDG-buss.

Hälsningar
Sven

1896

Kul att se hur det såg ut i Grängesberg förr, måste vara bra länge sedan man byggde om.

Mats Karlsson

Jag har just fått boken Linköpingskarosserier (=ASJ-karosserier) i min hand och hunnit bläddra lite i den. Boken har getts ut av Trafiknostalgiska Förlaget och rekommenderas varmt! I denna bok hittade jag en bild på en Volvo B11 med ASJ-kaross levererad till Grängesbergs Omnibustrafikförening upa i mars 1937. På sidan på bussen står det Grängesbergs Omnibuslinjer. Vad jag förstår är det precis den buss som syns på ovan vykort. Enda skillnaden är att vänsterspegeln har flyttats upp lite grand i och med att en brevlåda (ser ut som en sådan i varje fall) har placerats precis framför ingångsdörren.

Mats Karlsson

Nästan 500 har kollat denna tråd nu. Tackar, tackar!!

bilomnibussen

På det översta vykortet befinner sig posthuset bakom ryggen på fotografen och det låg i vinkel mot järnvägsstationen till vilken man åkte in framför posthuset. När vi bodde i krokarna fanns firman Golvson i det vita tvåvåningshuset rakt fram i bild. Är det inte kvar? Bussen har jag sett flera bilder av tidigare och det är säkert den som anges.
Mvh Jan G