Huvudmeny

Londons Routemaster 2.0

Startat av robergh, 27 juli 2012, 08:54:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Citat från: Omnilasse skrivet 06 augusti 2012, 19:14:13 PM
Fast så enkelt är det inte nu. En konduktör står och bevakar på- och avstigningen. När jag springande skulle hoppa på en av de nya 38:orna i Hackney så höll konduktören resolut fram handen och hindrade mig. Först när jag stannat och stått utanför en liten stund släppte han på mig. Sedan kunde jag förvisso hoppa av vid rödljuset före stationen vid Angel - men först när bussen stannat gav konduktören mig tillåtelse till avstigningen. Sådant var ju aldrig något problem när man åkte de gamla RM!

Visst säkert en bra rutin för att undvika olyckor - men med den säkerhetsnivån kunde ju nästan föraren öppna dörren fram istället. Så som de ändå brukar vara snälla att göra när man fastnar i köerna både i London och till och med i Stockholm...En fördel är väl möjligen att föraren kan bli lite mindre stressad av att en konduktör kan ta hand om de otåliga resenärerna istället...

Jag säger då det... I vissa länder (t.ex. USA) får man hänga utanför en spårvagn och åka...  Viss skillnad i säkerhetspanik?

yngrot

Ja snygg är inte den nya Routmaster ..   Spontant tycker jag det känns galet att hoppa av och på lite varsomhelst..risken för olyckor ökar väl..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: KG skrivet 06 augusti 2012, 20:40:26 PM
Jag säger då det... I vissa länder (t.ex. USA) får man hänga utanför en spårvagn och åka...  Viss skillnad i säkerhetspanik?

Viss skillnad i kulturer, ja...
I Sverige måste vi numera ha dörrbromsar som helst inte får släppa förrän 2-3 sekunder efter att dörren stängts. Samt inom Stockholms län måste föraren ha en rejäl förargrind. Annars går det inte att köra. Och så krav på "Råstabroms" ovanpå allt annat. Medan man i London i EU-landet Storbritannien i årtionden kunnat köra dubbeldäckade stadsbussar med öppen plattform bak.

Oavsett vad man tycker om våra svenska regler kan man ändå läsa boken: "I trygghetsnarkomanernas land - Sverige och det nationella paniksyndromet" av David Eberhard. Den är faktiskt rätt intressant!

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2012, 03:41:57 AM
Viss skillnad i kulturer, ja...
I Sverige måste vi numera ha dörrbromsar som helst inte får släppa förrän 2-3 sekunder efter att dörren stängts. Samt inom Stockholms län måste föraren ha en rejäl förargrind. Annars går det inte att köra. Och så krav på "Råstabroms" ovanpå allt annat. Medan man i London i EU-landet Storbritannien i årtionden kunnat köra dubbeldäckade stadsbussar med öppen plattform bak.



Vad är det för fel med förargrind??  Den ger ju skydd mot kallras och ger även en möjlighet att förvara en väska för föraren på insidan .. Och dessutom kan man på grinden sätta upp hållare för tidtabeller och annan nyttig information.. Dörrbroms underlättar ju normalt sett för oss som kör ..sen att vissa av våra kolleger genom tidernas gång hanterat dessa på lite felaktiga sätt har ju gjort att det tillkommit datorstyrda funktioner som inte alltid jobbar så snabbt
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Citybus

The new Routemaster carries 62 seated passengers and 15 standing, so only 77. This is 10 less than a standard double deck.

The term conductor is not really correct. They do not collect any fares. If you wish to pay cash you need to board at the front and pay the driver. The "man on the back" is only there to watch the platform and to ensure anyone that boards checks in an Oyster Card.

Although the bus is no doubt stylish, it is not particularly practicable or cost effective. It carries less people, so more buses are needed. There is also the extra staff member. At a time when TfL is having its budget reduced it shouldn't be buying in more expensive buses!!!

Route 38 is indeed the only route to see these buses so far. There are 8 such buses and 7 should be in use on weekdays.

London still has zonal fares for Underground and Heavy Rail, but not buses. So you could pay £1.40 on the bus and £4.00 for the same journey by train. There is also no transfer fare, so if your journey involves a change of bus you pay two fares. There are daily caps on an Oyster Card though.

Personally I find the interior of these buses very dark, very small windows, a low ceiling and maroon interior. They also feature specially styled seats and some treadmaster flooring, so even more unnecessary expense!!!

Paul

Paul
Bus photos from around Europe, the Far East, Canada and Australia - https://citybus.piwigo.com

Olof Lagerkvist

Citat från: Citybus skrivet 09 september 2012, 23:48:57 PM
The new Routemaster carries 62 seated passengers and 15 standing, so only 77. This is 10 less than a standard double deck.

The term conductor is not really correct. They do not collect any fares. If you wish to pay cash you need to board at the front and pay the driver. The "man on the back" is only there to watch the platform and to ensure anyone that boards checks in an Oyster Card.

Although the bus is no doubt stylish, it is not particularly practicable or cost effective. It carries less people, so more buses are needed. There is also the extra staff member. At a time when TfL is having its budget reduced it shouldn't be buying in more expensive buses!!!

That indeed sounds like an interesting way. When you look at it that way it looks more like the scheme on the old bendy buses, except that there was no "man on the back" standing there to ensure that passengers validate their Oyster Cards. So, all in all, compared to bendy buses, there is one more staff needed on each bus now, but nothing in particular that makes passenger flows etc more efficient. Should we guess how soon TfL decide to cut back the "not-a-conductor" from these buses? Or do the calculate this extra staffing to be paid by less fare evasion now when boarding without ticket is less frequent? On the other hand, compared to other double-deckers it gets even worse. The only real difference in that case seems to be the cost for the "man on the back" and possibility to board through rear doors when considered "safe".

But anyway, I still hope they are given a fair chance to show what they are good for, which hopefully is something. I will definitely try to make sure that I try one of them next time I am in London!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-