Toalettlösa tåg väcker reaktioner

Startat av JB, 26 juli 2012, 12:11:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB

Ersa

Detta är en "kulturkrock" som varit uppe i debatt bl.a i detta forum flera gånger förr. I Uppsala län förutsätter pendlarna att toalett finns på deras långa pendlarlinjer. Ett exempel är att toaletten på Swebus 899 (Uppsala C - Cityterminalen på 55 minuter) är ganska välbesökt, och körs en 899:a med en buss som har trasig toalett blir det klagomål. Skulle man rulla man fram en B9S där... nej, det skulle jag då inte våga göra! :-X
Då det är samma Uppsalabor som åker 899 som även åker SJ-tåg och Upptåg söderut, så blir det inte helt oväntat samma reaktioner även där. Man vill ha viss komfort i form av bagagehyllor och toaletter helt enkelt. Tydligen vill inte alla åka förortsbussar och innerstadståg på vad de räknar som längre sträckor.

Kommentaren från "Stefan" under artikeln känner jag väl igen, och den skulle kunna komma från många olika Uppsalabor.

Staffan Sävenfjord

SJ har ju inga planer på att dra in några tåg Stockholm-Uppsala så om man vill åka tåg med toalett så väljer man lämpligen dessa tåg, som dessutom går snabbare.

Ibland tycker jag att det bara letas fel även när det i grunden är en förbättring.

Det påminner mig lite om för några år sedan när folket i Strömstad med all rätt klagade över att de  hade så dåliga tåg. SJ lyssnade och satte in modernare tåg fast långt ifrån nya. Då lät det:
- De här fiiine tågen sätter SJ in bara för att kunna lägga ner banan. Dä förstår ju vi att det inte kan löna sig med så fiiine tåg.