Resor till och från jobbet

Startat av buskörare, 24 juli 2012, 23:48:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Betald restid beskattas som inkomst av tjänst och en resa som företas på sådan tid är rimligen en resa i tjänsten ur skattesynpunkt och skall inte förmånsbeskattas. Därmed får en biljett som är avsedd att användas i tjänsten användas på en sådan resa, oavsett om den är förlagd mitt i tjänsten eller i dess början eller slut.

Däremot kan man inte använda det resonemanget på resor till och från bostaden. (Såvida man nu inte möjligen är stationerad där av arbetsgivaren, men det är man ju knappast om man kör stadsbuss!)

Lars-Håkan_E

Det som avgör i första hand är ju om man verkligen har ett behov att förflytta sig med buss/tub/tåg under tjänsten, i innerstan har man ju självklart det behovet med alla avlösningsplatser.
Anta en en Söderhallsförare börjar i hallen, slutar 1:sta passet på Drottninggatan, börjar 2:dra passet i Slussen osv

Dessutom en kostnadsfråga, korten får man betala SL för numera, självklart att man håller nere antalet och istället köper remsor o liknande där det fungerar lika bra.

Den tiden när man delade ut 10 tusental tjänstekort i januari varje år till kreti o pleti är borta sedan många år, detta till följd av missbruk, ej återlämnade kort, dagens avtalskonstruktion, SL:s prispolicy samt givetvis skattemyndighetens stora intresse för allt som kan förmånsbeskattas (resor, parkering etc)

Gamla Busslink var väl f.ö den sista operatör som erbjöd kort för både privat o tjänsteresor som det sedan gjordes löneavdrag för privatdelen.

Definitionen tjänste/privatresa är ganska enkel, reser du på betald arbetstid på ett sätt som du är beordrad till så är det resa i tjänsten, reser man t/fr arbetet eller i övrigt på egen tid är det att anse som privatresa.

Om arbetsgivaren på något sätt betalar resa t/fr arbetet ska detta värde förmånsbeskattas

JDS

Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 09:54:55 AM
Gamla Busslink var väl f.ö den sista operatör som erbjöd kort för både privat o tjänsteresor som det sedan gjordes löneavdrag för privatdelen.

Löneavdrag?!? Nu hänger jag inte med. Det finns flera operatörer som fortfarande tillhandahåller SL företagsbiljett för tjänste- och privatresor, något löneavdrag görs inte för detta men däremot läggs ett förmånsvärde på bruttolönen så att biljetten blir rätt beskattad.

MartinMartin

Jag förstår inte hur det kan lösa sig med remsor om det blir så.
Jag har minst 1 resa/dag i tjänsten, ofta fler och om Busslink ger mig remsor så ska jag se till att det stämplas
varje gång, inget uniformsresande från min sida iallafall, så ska det gå åt remsor som aldrig förr.
Kommer garanterat bli dyrare än dagens tjänstekort.
Kan förstå att det lönar sig om man har nån som jobbar kanske 10 dagar i månaden men det är väl knappt lönt då heller.....

Lars-Håkan_E

Citat från: JDS skrivet 27 juli 2012, 11:43:17 AM
Löneavdrag?!? Nu hänger jag inte med. Det finns flera operatörer som fortfarande tillhandahåller SL företagsbiljett för tjänste- och privatresor, något löneavdrag görs inte för detta men däremot läggs ett förmånsvärde på bruttolönen så att biljetten blir rätt beskattad.

Ja då får du ju ett löneavdrag för förmånsvärdet

JDS

Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 12:08:29 PM
Ja då får du ju ett löneavdrag för förmånsvärdet

Nej, det är inget avdrag, snarare tvärtom. Den skattegrundande inkomsten HÖJS genom att förmånsvärdet läggs till, men man får samma lön, naturligtvis med ett något högre avdrag för preliminär skatt (cirka 30% av förmånsvärdet). Man kan inte välja att få ut biljettens värde i pengar i stället.

buskörare

Citat från: MartinMartin skrivet 27 juli 2012, 12:00:53 PM
Jag förstår inte hur det kan lösa sig med remsor om det blir så.
Jag har minst 1 resa/dag i tjänsten, ofta fler och om Busslink ger mig remsor så ska jag se till att det stämplas
varje gång, inget uniformsresande från min sida iallafall, så ska det gå åt remsor som aldrig förr.
Kommer garanterat bli dyrare än dagens tjänstekort.
Kan förstå att det lönar sig om man har nån som jobbar kanske 10 dagar i månaden men det är väl knappt lönt då heller.....

Jag har inte så ofta, men ett par gånger i veckan i alla fall. Ber om stämpel på remsan förstås  ;D
Anledningen ska vara att dom inte köper in fler tjänstekort nu när deras tid börjar närma sig slutet. Vilket jag kan förstå. Men vissa sommarbarn har fått, men jag som kört i snart 13 år får inte. Lite grinig på det. Men som svar på det får jag att det ju ändå bara gäller resor i tjänsten, och därför kvittar. Vilket ju är sant.