Huvudmeny

Y31 1400 i ny skrud

Startat av Brollan, 24 juli 2012, 17:32:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brollan

Y31 1400 har fått ny skrud, numera i Västtågs skrud.
På bilden i mult med Y32 1411.

Staffan Sävenfjord

Så den är klar nu. Så här såg den ut för nästan två månader sedan:

Tidigare förflutet hos  Tåg i Bergslagen/Tågkompaniet för användning (när den fungerade) på Borlänge-Malung.

1896

Har man renoverat invändigt också, eller är dom begia dynorna kvar ?

När sålde TiB dessa vagnar, för bägge är väl sålda ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 juli 2012, 18:08:31 PM
Har man renoverat invändigt också, eller är dom begia dynorna kvar ?

När sålde TiB dessa vagnar, för bägge är väl sålda ?

Vad jag vet är inredningen kvar. TiB - Tåg i Bergslagen - hyrde dessa vagnar av Transitio och när trafiken på Västerdalsbanan lades ned i december 2011 hyrdes en ut till Västtrafik för Arrivas trafik på Kinnekullebanan och en till Länstrafiken i Jönköping för DSB Smålands trafik på Krösatågen. Den senare (1401) är fortfarande lackad i TiB:s färger (alltså samma som på min bild) men kommer inom kort också att lackeras om.

Ronald M. Jannesson

...ALLTID tråkigt när järnvägsförbindelser läggs ner p.g.a. landstingspolitikers ointresse!!! Gäller även Karlsborgsbanan Skövde-Karlsborg... Tänk en järnväg som passerar centralt genom samhällena... Nu får de boende längs RV 49 gå upp och korsa denna farliga väg vid hpl. stopp. Var ju inte länge sedan det hände en dödsolycka på denna väg med en ungdom inblandad. Nä; tillbaks och upprustande av Karlsborgsbanan, tack! >:( :(

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 24 juli 2012, 19:31:16 PM
...ALLTID tråkigt när järnvägsförbindelser läggs ner p.g.a. landstingspolitikers ointresse!!!

I det här fallet kan man inte skylla på landstingspolitikers ointresse. När banan är så dålig att tågen skakar sönder och Trafikverket dessutom meddelar att de i fortsättningen bara kommer att reparera så att tågen kan gå i 40 km/tim så finns det tyvärr inte så mycket annat att välja på.

Ronald M. Jannesson

...Nä, visst é dé så. Men det visste de väl redan för flera år sedan...som på så många fler ställen i detta land...Jag kan inte annat än att hålla med f.d. "SJ-chefen" Ulf Adelsson och jag citerar..."Järnvägen har varit en lekstuga för politiker i detta land i många år"... :-X :o

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 juli 2012, 15:48:56 PM
...Nä, visst é dé så. Men det visste de väl redan för flera år sedan...som på så många fler ställen i detta land...Jag kan inte annat än att hålla med f.d. "SJ-chefen" Ulf Adelsson och jag citerar..."Järnvägen har varit en lekstuga för politiker i detta land i många år"... :-X :o

Och SJ var en lekstuga för förre ordföranden Ulf Adelsohn i tio år.  :(

Nåväl, nu skrev jag just att det inte var politikerbeslut utan tjänstemannabeslut som var orsaken till att persontrafiken på Västerdalsbanan lades ned. Sedan var dåligt resande också starkt bidragande.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2012, 19:17:50 PM
Vad jag vet är inredningen kvar. TiB - Tåg i Bergslagen - hyrde dessa vagnar av Transitio och när trafiken på Västerdalsbanan lades ned i december 2011 hyrdes en ut till Västtrafik för Arrivas trafik på Kinnekullebanan och en till Länstrafiken i Jönköping för DSB Smålands trafik på Krösatågen. Den senare (1401) är fortfarande lackad i TiB:s färger (alltså samma som på min bild) men kommer inom kort också att lackeras om.

1400 blev kvar i Motala långt efter att den var ommålad just för att man skulle klä om inredningen så jag antar att den är blå numera. Däremot ska inte 1401, som går in på ommålning på samma ställe nu till helgen, få sätena omklädda i nuläget.

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2012, 16:49:48 PM
Nåväl, nu skrev jag just att det inte var politikerbeslut utan tjänstemannabeslut som var orsaken till att persontrafiken på Västerdalsbanan lades ned. Sedan var dåligt resande också starkt bidragande.

En tidigare högt uppsatt man inom Dalatrafik sa att om man slog ut antalet resande på årsbas, kunde man köra en buss i timmen Blg - Mlg dygnet runt för samma pengar som tåget kostade på Västerdalsbanan.
Vet inte om detta stämmer. Opinionen i Västerdalarna har verkligen stöttat tåget, men inte fullt ut eftersom så få har rest med tåget...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 02 augusti 2012, 06:51:44 AM
En tidigare högt uppsatt man inom Dalatrafik sa att om man slog ut antalet resande på årsbas, kunde man köra en buss i timmen Blg - Mlg dygnet runt för samma pengar som tåget kostade på Västerdalsbanan.
Vet inte om detta stämmer. Opinionen i Västerdalarna har verkligen stöttat tåget, men inte fullt ut eftersom så få har rest med tåget...

Jo, det stämmer säkert.  Inte hela dygnet kanske men ett normalt trafikdygn. Här har det varit en ond spiral: de få som redan reste med tåget har blivit ännu färre på grund av banan är så dålig vilket också gjort att tågen skakat sönder och blivit dåliga. När biljettpriserna täcker  mindre än 10 procent av kostnaderna för att köra tågen så är det inte så mycket mer att göra, i synnerhet inte när Trafikverket deklarerar att de har för avsikt att inte rusta banan vid framtida behov till mer än att det går att köra 40 km/tim.