Stoppa Skrotbilsberedningen.nu

Startat av Lars-Håkan_E, 23 juli 2012, 20:00:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

En mycket viktig fråga!

Skriv på allihopa, ange gärna www.omnibuss.se om ni inte har egen hemsida.

Koden är lite knölig att se, men försök ändå.

Peter Rost

Vilket dj--la påhitt! >:( Nu har jag skrivit på, och har även uppmanta vänner, och bekanta - och jag hoppas verkligen att detta stoppas.

/Peter

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Ja, det här var nog något av det konstigaste jag läst på länge. För ovanlighetens skull tycker jag redan som vanlig bilägare att det verkar knasigt. Vad är det egentligen för problem, som den här utredningen försöker lösa?

Nico

Skönt att även media påtalar det enfaldiga i detta... även om ledaren gott kunde varit lite längre.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/skrota-planerna-inte-veteranbilarna_7381812.svd
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Påskrivet!

Och kan inte låta bli att fundera vad det är för idioter  >:( som lägger fram ett sånt förslag.
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 30 juli 2012, 17:00:42 PM
Påskrivet!

Och kan inte låta bli att fundera vad det är för idioter  >:( som lägger fram ett sånt förslag.

Givetvis något påhitt som kommer från Bryssels överbetalda EU-byråkrater. Något måste de väl hitta på för att motivera sin existens. Och Sverige är som alltid snabba att haka på alla idiotier. Hoppas några motorintresserade riksdagsmän sätter P för larvet.

Nico

Nja, frågan är om Bryssel har något alls med detta att göra? Allt ont har inte heller per automatik sin upprinnelse i EU så det känns inte rktigt rätt att direkt hävda att detta är EU:s fel. Om det sedan är så att ett EU-direktiv ligger bakom förslaget så brukar respektive medlemsland själva bestämma över på vilket vis ett sådant direktiv ska implementeras... så blir det knas så har vi oftast oss själva att skylla... men visst är EU en tacksam syndabock. 

Initiativet verkar dock i detta fall komma från Naturvårdsverket själva och det är nog snarare de som i så fall försöker att motivera sin existens. Sedan är tanken inte fel i sig för det finns en hel mängd skrotbilar som står här och var i både naturen såväl som bakom gamla lador och liknande. Detta är tyvärr även ett globalt fenomen. Det viktiga med en ev. regel är dock att se till att rikta den istället för att kräva en lagstiftning som trålar, dvs. som tar allt oavsett vad.

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 31 juli 2012, 10:07:25 AM
Nja, frågan är om Bryssel har något alls med detta att göra? Allt ont har inte heller per automatik sin upprinnelse i EU så det känns inte rktigt rätt att direkt hävda att detta är EU:s fel. Om det sedan är så att ett EU-direktiv ligger bakom förslaget så brukar respektive medlemsland själva bestämma över på vilket vis ett sådant direktiv ska implementeras... så blir det knas så har vi oftast oss själva att skylla... men visst är EU en tacksam syndabock. 

Initiativet verkar dock i detta fall komma från Naturvårdsverket själva och det är nog snarare de som i så fall försöker att motivera sin existens. Sedan är tanken inte fel i sig för det finns en hel mängd skrotbilar som står här och var i både naturen såväl som bakom gamla lador och liknande. Detta är tyvärr även ett globalt fenomen. Det viktiga med en ev. regel är dock att se till att rikta den istället för att kräva en lagstiftning som trålar, dvs. som tar allt oavsett vad.

Men detta har faktiskt varit på tapeten tidigare, och det var Brysselkålen som drog upp det. Troligen har väl våra svenska byråkrater, som är snabba att anamma allt jävulskap, frilansat och jobbat vidare på förslaget.

Nico

Som sagt så måste man skilja på direktiv och förordningar samt beslut. I själva EU-rätten så regleras detta ganska noggrant.

Sedan är det så (vilket EU själva kommenterat i ganska många fall och för några år sedan gavs det till och med ut ett slags FAQ i folderform för att försöka att klargöra hur somligt låg till) att ofta har inte EU ett dyft med mycket av det negativa som ändå tillskrivs EU. Istället är det i själva verket ofta så att allt från nationella politiker (inte så sällan i syfte att inte själva hamna i skottgluggen pga impopulära åtgärder) till lobbygrupper vidare till vanligt folk ofta beskyller EU för ditt och datt.

Det i sin tur går ofta alldeles för lätt då EU normalt har som policy att inte bekräfta eller dementera dylikt samtidigt som en sådan jätteorganism som EU inte hinner med i svängarna i tid för att kunna agera i dylika fall. Omvänt så är det inte heller sällsynt att t.ex. nationella politiker kan ta åt sig äran för något som EU kanske istället agerat bra på. Summa summarum så är EU som sagt en tacksam syndabock och väldigt ofta i fall där de inte ens varit inblandade.

I det här fallet är det kanske inte glasklart och det har säkert rört upp en del känslor, men finns det inget officiellt i detta som direkt går att koppla till EU så tycker jag det blir fel att dra in dem i detta.

Alfred E. Neuman

Mr G

Jag tror inte heller att det är EU som är boven den här gången. Jag skummade igenom Naturvårdsverkets utredning, och visst finns det ett EU-direktiv som det hänvisas till, men jag får intrycket av att det är som Nico skriver, att det används som något slags alibi för att göra sig själva (Naturvårdsverket) viktiga och oersättliga.

Jag tycker att det luktar svenska byråkrater i kombination med ett uppväxande släkte av miljöpartister som vill tvinga in alla människor i samma liv och leverne dikterat efter den allsmäktiga miljöguden. Helst ska man inte ens åka bil förstås, det finns en grupp fanatiska bilhatare som nästlar sig in överallt. Bara genom att använda uttrycket "bilägarkollektivet" får man en vink om det. Det är nämligen bilägarkollektivets ansvar att det finns skrotbilar ute i skogen. Om någon lämnar en bil i skogen är det Björns och Nicos och alla andra som äger en bil som är ansvariga för detta. Och det är de som ska lösa problemet.

Själv tycker jag att det vore bättre att lägga ansvaret på Mr X som har lämnat bilen där.
吉先生

Ersa

Men den extremt radikala idén om att helt sonika höja skrotbilspremien till c:a 3000 kr i handen om bilen skrotas på en vanlig bilskrot, får man underligt nog aldrig gehör för. Inte ens av Miljöpartiet.

BSB101

Av er som skrivit på, hur många har läst utredningen?

Peter Rost

"Studio ett" i P1 tog upp ämnet i eftermiddags - scrolla lite nedåt (veteranbilar.)

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637

/Peter