Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina

Startat av Fikman, 23 juli 2012, 09:13:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Problemet är nog att det är svårt att hitta någon som vill ta över till dagens pris, det är ju rätt självklart.
De stora enheterna kan också bara bli akuella för någon större aktör och att få en sådan att ge sig in i ett förlustprojekt kan vara svårt, och för de mindre åkarna är det på tok för stora volymer.

Fördelen för Nobina nu är att man stoppar utflödet av pengar, nu vet man hur mkt dessa depåer kommer att kosta avtalstiden ut och sedan är det den nye operatörens problem att driva sin verksamhet för dessa pengar.

Fikman

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 juli 2012, 22:48:28 PM
Kan det verkligen spara särskilt många kronor åt Nobina att leja ut de här "små"-garagen? Hur lång tid är det kvar på kontraktet, 3-4 år? För säkerligen för det med sig en del engångskostnader också med den här lösningen. Hade man velat spara mer skulle man väl ha försökt leja bort Falun eller Borlänge, fast det kanske man har försökt, å andra sidan. Och så ska väl huvudmannen vara med på det hela också.

Det är 2 år kvar på kontraktet

Ersa

Citat från: Fikman skrivet 23 juli 2012, 22:58:10 PM
Det är 2 år kvar på kontraktet

Det ska blir intressant att se hur Dalatrafik tänkt upphandla länet framöver. Som en enda enhet med en enda operatör, som de gjorde senast. Eller indelat i flera olika trafikområden med olika operatörer, som de gjorde längre tillbaka. Det är ju inte alltid som dagens lösning med en enda operatör i hela länet alltid enbart innebär fördelar för huvudmannen.

Greger Larsson

Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 22:54:53 PM
Problemet är nog att det är svårt att hitta någon som vill ta över till dagens pris, det är ju rätt självklart.
De stora enheterna kan också bara bli akuella för någon större aktör och att få en sådan att ge sig in i ett förlustprojekt kan vara svårt, och för de mindre åkarna är det på tok för stora volymer.

Fördelen för Nobina nu är att man stoppar utflödet av pengar, nu vet man hur mkt dessa depåer kommer att kosta avtalstiden ut och sedan är det den nye operatörens problem att driva sin verksamhet för dessa pengar.

Jo, det är jag med på, men kan det de här mindre depåerna generera såna gigantiska utflöden? För man ska ju betala underentreprenörerna skäliga pengar också, kan det då bli så många kronor och ören kvar i slutändan?
Eller är det så dåligt ställt så alla halmstrån måste tillgripas?.

Citat från: Ersa skrivet 23 juli 2012, 23:04:54 PM
Det ska blir intressant att se hur Dalatrafik tänkt upphandla länet framöver. Som en enda enhet med en enda operatör, som de gjorde senast. Eller indelat i flera olika trafikområden med olika operatörer, som de gjorde längre tillbaka. Det är ju inte alltid som dagens lösning med en enda operatör i hela länet alltid enbart innebär fördelar för huvudmannen.

Det var trafikpaket med olika storlekar vid förra upphandlingen, men då valde Swebus att lägga ett fördelaktigt kombinationsbud på samtliga paket. Inget underbud fick man bedyra ett antal gånger.

Lars-Håkan_E

Ja det var 5 paket.

Noteras bör också att "Egentrafik bolaget" Dalabuss förmodligen också haft svårt med räknesnurrorna alternativt räknat med ägartillskott under avtalets gång.

Kombinationen Swebus/Dalabuss var + 1 Mkr och enbart Dalabuss +6,8 mkr, vilket är en spottstyver när den totala summan var nästan 320 Mkr

Upp till KR Trafik skiljde det avsevärt mera, runt 30 Mkr

Nu är det väl trevligt att detta får en lösning till slut, ger lite mer arbetsro för personalen utan att bilan ska hänga över huvudet hela tiden.

Kan man anta att det INTE blir aktuellt att förlänga med optionsåren?

Jo

Citat från: Walter skrivet 23 juli 2012, 17:13:47 PM
Visst men samma ska ju gälla, för stordriftsfördelar, men dessa kanske inte fanns i den utsträckning man trodde.

Det kan ju mycket väl vara så att detta blir en stordriftsfördel ifall det är så att bolagen som tar över har verksamhet på orten, tex skolskjutsar, beställningstrafik och turistkörningar. Då finns ju pengar att spara på att samordna verkstadsresurser och personal på orterna.

Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 18:06:30 PM
Det brukar ju oftast bli mer obetalt arbete för förarna med sn sådan lösning där man direkt kommer i kontakt med ägaren vars ekonomi påverkas, en stor skillnad jmf med t.ex Nobina.

Den fackliga verksamheten och skyddsombuden brukar oftast lysa med sin frånvaro

Samtidigt måste man ju ha något annat och erbjuda istället om man ska bli en lika attraktiv arbetsgivare i så fall. Jag tror nog några kan lockas ifall man kan kombinera linjekörningarna med beställnings och turistbussverksamheten. Samtidigt finns säker några inom UE-bolagen som kanske skulle vilja jobba mer på hemorten och blanda beställningskörningarna med linjetrafikkörningar.

Om man läser båda här på forumet och i pressen får man ju intrycket att förarna är missnöjda när det gäller Nobina. Både med fordonen men också med ledningen lokalt i Dalarna. Kanske kan övergången till UE skapa högre trivsel?


Lars-Håkan_E

De e.v problemen med ledning o fordon är ju nära förknippat med resulaten och problemen att följa budget.

Personal och fordon är ju bland de saker man först skär ner på, det förebyggande underhållet minskas och dras till sist in, enbart stoppande fel åtgärdas,

Ersa

En sak som underlättar för underentreprenörer är att de ju har ju sina specifika "fasta" fordon på sin lilla depå, vilka är rätt få till antalet. Därigenom lär förarna känna alla fordonsindividers små egenheter, och verkstadspersonalen har lättare att följa upp exakt vad som gjorts med vilken fordonsindivid.
Vid en stor stadsdepå med 50-100 fordon är det betydligt svårare (eller nästan rentav omöjligt) att hålla denna typ av ordning för personalen.
Då mindre firmor har denna möjlighet att lära känna sina få fordon, så är det heller aldrig aktuellt för dem att dra ner på det förebyggande underhållet. Detta då man anser att förebyggande underhåll alltid är billigare än stora haverier och viten för inställda turer.

Nu kan stora firmor självklart också driva små ytterdepåer effektivt och få förarna att trivas. Men med stora firmor blir det av praktiska skäl nödvändigt att ständigt behöva flytta om bussarna mellan alla olika depåer. Vilket kan skapa en mer försvårad bild av att överblicka fordonsindividernas olikheter och "serviceböcker".

Lars-Håkan_E

Enligt gamle Wasatrafikchefen Claes Annerstedt nuv VD i Dalatrafik ska trafiken upphandlas i höst med trafikstart vid halvårsskiftet 2013

http://www.dalademokraten.se/Avesta/Lokal-firma-kliver-in/

ResVille

Hur många fordon och tjänster handlar det om?
Tas fordonen över av "underleverantörerna"?

En stor organisation överadministrera ofta verksamheten och saknar förmåga att vara flexibla.
Kan de ny underentreprenörerna tillsammans med personalen förenkla och förbättra utnyttjandet av resurserna kan de också sänka kostnaderna.

Wetjo

Underentreprenörerna börjar köra 2012-08-20. Informationsmöten hålls på berörda garage denna vecka.
Alla som har anställning på Nobina kommer att erbjudas jobb hos underentreprenörerna.

1896

Citat från: Håkan_E skrivet 24 juli 2012, 00:58:33 AM
Enligt gamle Wasatrafikchefen Claes Annerstedt nuv VD i Dalatrafik ska trafiken upphandlas i höst med trafikstart vid halvårsskiftet 2013

http://www.dalademokraten.se/Avesta/Lokal-firma-kliver-in/


Dalademokratens journalistik ger jag inte mycket för, är tämligen säker på att det är 2014 som gäller, det var ju ett 8 årigt avtal som skrevs, med två optionsår, så om man inte har omförhandlat avtalet, lär det vara 2014 som gäller.

Fikman

DD jornalist har fått det hela om bakfoten, anbudet kommer att komma ut Januari 13 för att medelas vem som fått det i juni13, så kontrakt skrivs ett år före trafikstart som är 1/7-2014

Det Dalatrafik har för avsikt är att upphandla ca 420 fordon för samhälsbetald trafik i dalarna, alltså både bussar och färdtjänst/sjukresefordon. Dom är inne på att utnyttja taxi fordonen till kompleteringstrafik åt bussarna, exsempel, att kommer man från falun på kvällen så får man taxi sista biten från rättvik istället för attt ha en fullstor buss, lär ju finnas fordon i trafik dyngnet runt för sjukresa och färdtjänst så då kan dom utnytja dom mera.

Dalatrafiks mål är ju att man ska kunna ta sig till eller från Falun/Borlänge inom 1-1½ timme från 90 procent av dalarna

Bussmicke

Vem tsr vilket garage?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Enligt logik:

Avesta = Västanhede
Enviken = Hedmans
Orsa = Siljan buss