Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina

Startat av Fikman, 23 juli 2012, 09:13:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fikman

Klart att nobina lämnar 3 garage till underantrepenörer, Avesta/berörda garage är Avesta/Hedemora Enviken och Orsa


---
Edit: Rubriken förtydligad med vilket län det gäller.
/Admin

Peter Öden

Hej !

Vilka tar över och när ?

Mvh Peter Ö

Walter

Blir det billigare så här? Ingår även bussarna övertas eller lånas ut till UE?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fikman


Allt tas över av UE, och det är Vestanhed, Hedmans och Siljan buss som tar över respektive

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 23 juli 2012, 13:11:23 PM
Blir det billigare så här? Ingår även bussarna övertas eller lånas ut till UE?

Mindre företag = mindre kostnader för adminstration och liknande.
Dessutom kan man helt klart sänka personalkostnaderna.

Följer personalen med eller sägs de upp p,ga arbetsbrist?

1896

Citat från: Fikman skrivet 23 juli 2012, 15:54:17 PM
Allt tas över av UE, och det är Vestanhed, Hedmans och Siljan buss som tar över respektive

När genomförs detta ?  ???

HB

Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 16:34:14 PM
Mindre företag = mindre kostnader för adminstration och liknande.
Dessutom kan man helt klart sänka personalkostnaderna.

Följer personalen med eller sägs de upp p,ga arbetsbrist?

All berörd personal erbjuds att följa med över. /Henrik/

Walter

#7
Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 16:34:14 PM
Mindre företag = mindre kostnader för adminstration och liknande

Följer personalen med eller sägs de upp p,ga arbetsbrist?
Visst men samma ska ju gälla, för stordriftsfördelar, men dessa kanske inte fanns i den utsträckning man trodde.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Omnilasse

Citat från: Walter skrivet 23 juli 2012, 17:13:47 PM
Visst men samma ska ju gälla, för stordriftsfördelar, men dessa kanske inte fans i den utsträckning man trodde.

Det är väl snarare så att små företag har lättare att driva mindre depåer (garage) där en stor organisation med rutiner etc får det svårt att bli tillräckligt effektiv. Alla administration måste ju i det större bolaget i regel till viss del gå via HK eller i alla fall att man använder samma gemensamma system - medan man hos en liten operatör kan sköta det mesta lokalt och kanske till och med så att ägaren gör mycket av det administrativa på icke betald övertid. Man ser s.a.s. inte på kostnader som en större organisation måste få ersättning för.

En stort bolag har ju också rutiner för att just klara rätt stora lokala driftsenheter. På sådana har man ju ofta en betydligt större grad av problem av olika slag som måste kunna hanteras än vad det ofta blir på mindre garage. Bland annat rörande kvalitetsarbete. så stordriftsfördelar finns förstås alltid, men de kommer egentligen först när det blir tillräckligt stora enheter att arbeta med.





Lars-Håkan_E

Det brukar ju oftast bli mer obetalt arbete för förarna med sn sådan lösning där man direkt kommer i kontakt med ägaren vars ekonomi påverkas, en stor skillnad jmf med t.ex Nobina.

Den fackliga verksamheten och skyddsombuden brukar oftast lysa med sin frånvaro

Bussmicke

Vem tar över vad?
Sker detta i augusti vid skolstarten?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 18:06:30 PM
Det brukar ju oftast bli mer obetalt arbete för förarna med sn sådan lösning där man direkt kommer i kontakt med ägaren vars ekonomi påverkas, en stor skillnad jmf med t.ex Nobina.

Den fackliga verksamheten och skyddsombuden brukar oftast lysa med sin frånvaro




Ja tyvärr  har du rätt i detta .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Det här ju inte alls någon nyhet vad gäller Nobina som koncern. Man har ju länge haft underentreprenörer på precis samma vis i UL-trafiken (c:a 12 st bussar) samt SL-trafiken i Norrtälje kommun (12 st bussar), och nu försöker man utnyttja fördelarna av detta koncept även i Dalarna.
Vad gäller underentreprenörer kan de som tidigare påpekats oftast driva trafiken till en lite lägre kostnad, om de får rimliga förutsättningar.

Lars-Håkan_E

Skillnaden är att i UL/SL områdena har man kalkylerat anbudet utifrån dessa förutsättningar.

Vad gäller Dalarna är det ett sätt att minska utflödet av kapital från ett förlustkontrakt, det är väl även så att underentreprenörerna i Dalarna får med sig en pyts med pengar (förutom den ersättning som Nobina har från Dalatrafik) för att ta över verksamheten.

Greger Larsson

Kan det verkligen spara särskilt många kronor åt Nobina att leja ut de här "små"-garagen? Hur lång tid är det kvar på kontraktet, 3-4 år? För säkerligen för det med sig en del engångskostnader också med den här lösningen. Hade man velat spara mer skulle man väl ha försökt leja bort Falun eller Borlänge, fast det kanske man har försökt, å andra sidan. Och så ska väl huvudmannen vara med på det hela också.