Från min skokartong del 265: Ringarums Busstrafik

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 oktober 2007, 18:08:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

OSkar000

Mycket kul att få se dessa bilder. Stort tack till dig Staffan

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Tack ! En genomgång av olika modeller van Hooler ! LJR 115 hamnade senare hos SJ/Swebus och när den där gjort sitt blev den paradvagn i Limmared hos Traneresor/Taxi. LJR115 var linjeanpassad med mittdörren manövrerad hos föraren. Kanske självklart men förr stängdes dörrarna på så kallade turistbussar på samma sätt som personbilar--för hand--.Tack en gång till !!

yngrot

Väldigt trevliga bilder hur många skokartonger har du  :)  Van Hool var ju väldigt vanlig förr det rullade ju 2 st hos Borås Lokaltrafik har du även dessa på bild?? Scania chassi var det på dessa invnr. 106 107. Att det blev Scania var en protest mot volvo som hade strulat en del med reservdelar men EG larsson var väl inte bättre på det de heller. De var ju tyvärr lite udda alla andra var Volvo och dessutom litet bagageutrymme. Det skulle vara lägre ingångshöjd på dessa 2 och då blev det mest balkar i bagagerummet. När bussarna kommit visade det sig dessutom att man kunde fått utan dessa balkar. På beställning fick man ta med sig typ en tandborste var sen var det fullt ::)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 17 oktober 2007, 23:35:16 PM
Väldigt trevliga bilder hur många skokartonger har du  :)  Van Hool var ju väldigt vanlig förr det rullade ju 2 st hos Borås Lokaltrafik har du även dessa på bild?? Scania chassi var det på dessa invnr. 106 107. Att det blev Scania var en protest mot volvo som hade strulat en del med reservdelar men EG larsson var väl inte bättre på det de heller. De var ju tyvärr lite udda alla andra var Volvo och dessutom litet bagageutrymme. Det skulle vara lägre ingångshöjd på dessa 2 och då blev det mest balkar i bagagerummet. När bussarna kommit visade det sig dessutom att man kunde fått utan dessa balkar. På beställning fick man ta med sig typ en tandborste var sen var det fullt ::)

Dessa var byggda på Scania L113-chassi och de enda Scania som BL köpte från någon gång i mitten av 1950-talet fram till 1995 med undantag för en Scania-Vabis CR76 som köptes 1967 och cirka 1973 såldes till Malmö.
Jag har bilder på dem i mina diaarkiv men det får bli en annan gång.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2007, 18:08:37 PM

Trevliga bilder Staffan!
"BH":n, "KAJA", "KYZZEN", "LYG:en" och "MHA":n hann jag med att köra,
de år i slutet av 80-talet, som jag extraknäckte där.
Alla bussar sköttes minutiöst och var i mycket gott skick.

Mvh

Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 oktober 2007, 23:24:50 PM
LJR115 som blev SJ 2904 var som alla bussar som ägdes eller hade ägts av Ringarum känd för att gå väldigt bra, efter någon resa på veckoslutslinjen från Funäsdalen till Stockholm i slutet på -80 talet gick det så pass bra att det föranledde en skrivelse från arbetsledningen i Hornsberg, vid kontroll av färdskrivarbladet visade det sig att bladet liksom inte räckt till för att visa hastigheten utan nålen passerat utanför detsamma, så fick man då alltså inte göra....

//Lars

Hmm!  Ytterligare en buss var med i den historien, då chaufförerna "kappkörde"
på resan söderut. Kopian på det "bladet" har jag sett.
För att undvika missförstånd är det bäst att säga att jag själv INTE var inblandad
i detta.

I samband med att 2904(LJR115) var i Funäsdalen på "besök", så fick den även
göra ett gästspel på dåvarande linje 714 (Funäsdalen-Östersund o åter), då
den ordinarie 2608 samtidigt var söderut på någon veckoslutslinje.
Det var innan den erhöll SJT-lack, så den var f f Ringarums-lackad, men med
SJ-buss dekaler.

Mvh

Christian

Christian Ljunggren

SJ 2904 i Funädalen 1988-02-28 innan avärd till Ramundberget, för att därifrån börja Veckoslutslinjen ner till Stockholm.OBS! chauffören är inte någon av de tidigare omnämnda "kappkörarna".

Mvh

Christian