Ösmo bussplan.

Startat av Ingwar Åfeldt, 21 juli 2012, 22:43:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Uppställda SJ-bussar i Ösmo våren 1967 i väntan på eftermiddagspasset.

M v h
Ingwar

Christer Göransson

Fin bild!
Hade alla 4 CF:ar vi ser fronten på även dörr på vänstersidan?

/Christer

Ingwar Åfeldt

Citat från: Christer Göransson skrivet 22 juli 2012, 09:19:55 AM
Fin bild!
Hade alla 4 CF:ar vi ser fronten på även dörr på vänstersidan?

/Christer

Alla bussar på bilden hade dörrar på vänstersidan (och högersidan). Bilden togs på våren 1967 då det fortfarande var vänstertrafik. Omläggningen till högertrafik skedde i början av september samma år.

M v h
Ingwar

Lasse hsand

Vilken härlig bild!! :) :) Tänk om bussarna kunde se ut så idag. Då skulle jag åka buss oftigare. :)

Mr U

Antar att alla är 1964 års omställnings-CF (CF 7661). SJ hade ju ett antal CF 66:or som konverterades till högertrafikutförande. Byggdes de om till omställningsbussar först eller blev de ombyggda till rent högertrafikutförande på en gång i samband med dagen H? Funderade på om någon av bussarna möjligen kunde vara CF 66 i omställningsutförande...

Björn Forslund

Citat från: Mr U skrivet 23 juli 2012, 00:02:12 AM
Antar att alla är 1964 års omställnings-CF (CF 7661). SJ hade ju ett antal CF 66:or som konverterades till högertrafikutförande. Byggdes de om till omställningsbussar först eller blev de ombyggda till rent högertrafikutförande på en gång i samband med dagen H? Funderade på om någon av bussarna möjligen kunde vara CF 66 i omställningsutförande...

SJ:s CF66 gick som rena vänsterbussar och byggdes om till högertrafik först 1967 har jag för mig. SJ hade ju filosofin att bygga om så lite som möjligt.

Peter Öden

Hej !

Kan någon svara på vilken BF 73 Hägglund som finns med på bilden ??

Mvh Peter Ö

Ingwar Åfeldt

Citat från: Peter Öden skrivet 23 juli 2012, 20:11:50 PM
Hej !

Kan någon svara på vilken BF 73 Hägglund som finns med på bilden ??

Mvh Peter Ö

Jag har tittat närmare på bilden (se nedan) och det ser ut som att registreringsnumret är A479, men sökning på Svensk Busshistoria gav inget resultat. Jag kommer ihåg att vi hade två vagnar av den typen och numren vill jag minnas var 2855 och 2856. Men vagnen på bilden kan ju också vara tillfälligt lånad från Huddinge.

M v h
Ingwar

K R

Hej!

Jag hittade i samlingarna en bild på denna buss tagen vid Skanstull skyltad linje 742 och omgiven av
ett par 1964 års omställnings-CF:ar. Regnumret är mycket riktigt A479 och internnumret är 2856.

Jag sökte på A479 på SBH:

http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=A479&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false

mvh K R

Lars-Håkan_E

2856 var väl en av de individer som hamnade på Gotland när järnvägen lades ner?

Mikael T Nilsson

Ett stort tack för denna bild. Det var på den tiden SJ:s Huddingelinjer även omfattade Nynäshamn. Huddingelinjerna hade nummer i 700-serien. Har för mig att någon av 730-linjerna i Nynäshamn gick ända till Skanstull/Ölandsgatan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 juli 2012, 14:02:30 PM
Ett stort tack för denna bild. Det var på den tiden SJ:s Huddingelinjer även omfattade Nynäshamn. Huddingelinjerna hade nummer i 700-serien. Har för mig att någon av 730-linjerna i Nynäshamn gick ända till Skanstull/Ölandsgatan.

Linje 731 gick Nynäshamn - Stockholm/Ölandsgatan. Följde väg 73, Nynäsvägen, hela sträckan. Linje 737 gick också Nynäshamn - Stockholm/Ölandsgatan men via Stora Vika, Sorunda och Tungelsta till Västehaninge, varifrån linjen gick samma sträckning som 731 in till Stockholm.

Man kan väl säga att Ösmo hörde till SJ Huddinge. Ösmo hade också bussar placerade i Nynäshamn plus en buss på Torö. Den senare bussen omplacerades till Nynäshamn när föraren som körde den gick i pension. Vill minnas att det var i slutet av 60-talet.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Trevlig bild. Vilken sträcka hade linje 740?

/Peter

Ingwar Åfeldt

Citat från: Peter Rost skrivet 26 juli 2012, 23:41:53 PM
Trevlig bild. Vilken sträcka hade linje 740?

/Peter

Linje 740 gick Ösmo - Herrstugan på norra Muskö. Anslutning i Ösmo till och från linje 731. Vissa turer vid helger gick till respektive från Ölandsgatan och skyltades då 740. Nedan en tidtabell från 1964 plus en linjekarta på linje 737 där jag lagt in linje 740 i rött. Den prickade streckningen indikerar den 3 km långa Muskötunneln.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Tackar för ditt svar, och för kartan.

/Peter