Huvudmeny

Linfärjan Byälvan.

Startat av Kent Skoog, 21 juli 2012, 19:04:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Linfärjan Byälvan, byggd 1955, är Trafikverkets minsta färja. Färjan trafikerar Högsätersleden över Byälven i Säffle kommun. Högsätersleden är också Trafikverkets kortaste led. Överfarten tog endast några få minuter.

Staffan Sävenfjord

Ja, det är en trevlig färjetur som man inte bör försumma om man är i trakterna. Observera dock att det finns två Högsäter: ett i Dalsland och ett i Värmland. Det är i det senare som färjan finns.

Det finns ingen tidtabell utan det räcker med att man kommer med bilen så kommer färjeskepparen ut. Om man står på andra sidan än där färjan ligger och vilar sig så kommer färjan strax över. Det är bara under de angivna rasttiderna på vardera 20 minuter som man får vänta.

Byälvan är helt riktigt Trafikverkets minsta färja om man ser till totalmåtten. Den tar dock fyra personbilar och om man ser till bilkapaciteten är Helena Elisabeth på Holmöleden utanför Umeå ännu mindre: den tar bara en bil.

Ronald M. Jannesson

...men jag trodde att färjan i Töreboda, fast det kke. inte är någon färja, hade åtminstone Sveriges kortaste överfart? Fast jag vet inte benämningen på detta fartyg??? Färja, båt m.m. ??? :-X

Tommy E

Trevlig bild! Hur kommer det sig att man inte bygger en bro istället? Är det för lite biltrafik, eller vill man undvika att hindra båtar?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 21 juli 2012, 19:32:25 PM
...men jag trodde att färjan i Töreboda, fast det kke. inte är någon färja, hade åtminstone Sveriges kortaste överfart? Fast jag vet inte benämningen på detta fartyg??? Färja, båt m.m. ??? :-X

Jo, Lina i Töreboda är en linfärja och betydligt mindre än Byälvan. Men nu skrev Kent att Byälvan är Trafikverkets minsta färja och Lina opereras av Töreboda kommun och inte Trafikverket. Dessutom får man betala  för att åka med Lina. Hutlöst mycket om man räknar om det per kilometer. Det kostar nämligen en hel krona att åka med färjan. Sträckan är 24 meter. Det blir alltså 42 kronor per kilometer...  8)

Lars-Håkan_E

Citat från: Tommy E skrivet 21 juli 2012, 19:32:35 PM
Trevlig bild! Hur kommer det sig att man inte bygger en bro istället? Är det för lite biltrafik, eller vill man undvika att hindra båtar?

Säffle kanal (Säffle-Arvika), en bro skulle isf vara en s.k Rullbro för att inte hindra sjöfarten, det går väl fortfarande yrkessjöfart i kanalen
De andra möjligheterna att passera kanalen är klaffbron i Värmlands Nysäter i söder och högbron över Glafsfjorden i norr, det är ungefär 5 mil mellan dessa två