SL historia från 1990-talet 105

Startat av Bussmicke, 19 juli 2012, 12:41:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Mer bilder! :)

Och nedan en saknad busstyp..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Mycket trevligt BM!
Tack för dessa fina bilder på underbara bussar!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

yngrot

Nåja gillar man kyla och skrammel är ju Säffle från den tiden underbara men för min del ryser jag mest av att se denna busstyp...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Camilla

Citat från: yngrot skrivet 21 juli 2012, 00:24:31 AM
Nåja gillar man kyla och skrammel är ju Säffle från den tiden underbara men för min del ryser jag mest av att se denna busstyp...

Jag som passagerare har aldrig upplevt dom busarna som kalla för utom en gång 2002

Lars-Håkan_E

Modellen efter, alltså 1985 o framåt var betydligt sämre, där vad t.ex defrostern så dålig att man fick sätta igen hälften av utsläppen för att den skulle orka imma av rutan hjälpligt ända upp.

Att karosserna inte höll ihop tillhörde dock de flesta årgångarna.

yngrot

De vi hade i Borås  var väl från 1975 -76  har jag för mig..

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Är man van med Ajokki, Wiima och DeltaPlan med efterföljare blir man lätt lite konfunderad när man kör sin första Säffle av modell SL H22 några år in i karriären. Vad är nu detta för bygge? En popnitad kaross tillverkad på allra billigaste sättet, som det är tvärdrag rätt igenom? En svensk buss byggd enbart för den varma årshalvan? Men med en eftermonterad webasto kunde man dock hålla uppe temperaturen något vintertid. Förutsatt att det inte blåste för mycket sidvindar. Skrammel var det, men dessa karosser upplevde jag ändå inte på något vis som att de var sämre än 8500. Jämt skägg eller lite bättre faktiskt.

Då var det faktiskt bättre några år senare när ens H22 hade bytts ut mot en Carrus Fifty. Minus 22°C och storm ute, men ändå plus 22°C inne i bussen. 8)

Karsten

Citat från: yngrot skrivet 21 juli 2012, 20:17:12 PM
De vi hade i Borås  var väl från 1975 -76  har jag för mig..

Fast det var B58:or. B10M Säffle av de avbildade årgångarna hade mycket god värme, året om... ;)

yngrot

Vi fick även några på B10M men de var inte mycket bättre de heller ..

Vi fick ju de första Wiima på B58 och de var väldigt varma vintertid , med full värme kunde man inte sitta kvar i bussen.. och sköna att köra  så det beror ju vem som bygger karossen . Det var finnar bra på till skillnad mot Säffle där hälften var löst medskickat ..

Leif Eklund

Hade en Volvo B10M med Kutter 9 kaross, -24 ute. Folk klagade på att det var varmt i bussen.

Leffe