H23 Capitol och Ford Transit i försvunnen miljö

Startat av Gunnar D, 19 juli 2012, 12:08:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H23 med ommålad front och fyra Ford Transit rusar fram på Södergatan 28 okt 1971. Fordonstyper trevliga att köra.

Mvh Gunnar

Mats W

Transiten till vänster om bussen är med största säkerhet en av Svenska Handelsbankens distributionsbilar, i dessa kördes allt mellan toapapper och milijoner till kontoren runt stan. Enda säkerheten för oss som åkte och körde bilarna var kommunikationsradio, samt ett vajerdrivet lås till sidodörren. Bilarna var målade i mörkt blått kring midjan och och motorhuv, vitt kring fönstren och på detta ett gult tak och med logotypen "SVENSKA HANDELSBANKEN" i guld på sidan.

Lasse hsand

Känns nästan som en reklam bild för Transit . Så många i samma bild. Var dom så vanliga! Trodde VW var den största på den lätta fronten. :)

Björn Forslund

Visst var Transit vanliga, men VW var talrikare. en sådan pickis syns f ö också i bilden. det är nog en slump att så många Transit flockats i en bild.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 19 juli 2012, 12:08:42 PM
H23 med ommålad front och fyra Ford Transit rusar fram på Södergatan 28 okt 1971. Fordonstyper trevliga att köra.

Mvh Gunnar
Mycket trevligt.
Visst var fordonen trevliga att köra. Både H23 och Transit.

HJP

HJP

Citat från: Mats W skrivet 19 juli 2012, 16:34:55 PM
Transiten till vänster om bussen är med största säkerhet en av Svenska Handelsbankens distributionsbilar, i dessa kördes allt mellan toapapper och milijoner till kontoren runt stan. Enda säkerheten för oss som åkte och körde bilarna var kommunikationsradio, samt ett vajerdrivet lås till sidodörren. Bilarna var målade i mörkt blått kring midjan och och motorhuv, vitt kring fönstren och på detta ett gult tak och med logotypen "SVENSKA HANDELSBANKEN" i guld på sidan.
Menar du en sådan här?

Ford Transit, Handelsbanken. Sveavägen, Stockholm.

HJP

1896

En Ford Transit hade vi på vår semesterresa till Danmark på -70 talet, då vi var till legoland, där jag fick mitt första körkort på legobil, det var kul.  :)

För övrigt står det en på gården här, om än med kapellflak, såg igår att det varit inbrott i den, troligen ungdomar som varit ute efter bensin till sina mopeder.

Gunnar D

En Ford Transit minibuss var den allra första "buss" jag körde erinrar jag mig nu. Körde bl.a. piloter till P10 i Strängnäs där de skulle utrustas inför sin tjänstgöring i Biafra 1968.

/Gunnar

Tobbe

Körde om en Ford Transit husbuss i går. Ännu äldre modell med mer fyrkantig grill. Fort gick det inte men trevlig syn ändå :)

Nisse Bökelund

På mitt första chaufförsjobb på Skogaholms bröd 66/67 så körde jag Ford Transit av den ännu äldre lite rundare modellen,med rattväxel.
Dom fick även en Transit av den nyare modellen fast med "fyrkantigare grill" med Perkinsdeisel. Vermästaren sa att just detta exemplaret skulle vara
den första Transiten med deiselmotor.Sant eller inte vet jag ej, men jag provkörde den ett par gånger och det var ingen höjdare.Tinitusvarning!
Jag har senare sett ett flertal likadana och har dom inte lyckats ljudisolera den så hade den inte varit något vidare att bygga om till campingbil.

Gunnar D

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 21 juli 2012, 12:27:18 PM
På mitt första chaufförsjobb på Skogaholms bröd 66/67 så körde jag Ford Transit av den ännu äldre lite rundare modellen,med rattväxel.

Då är vi "brödbilskollegor", kul! Sommaren -69 körde jag bröd på Stockholmsbagaren med just en sådan Transit (fast med skåp) som ses på bilden ovan, Mark I lär de heta. En lördagsmorgon stod jag med fullt brödlass längst fram i skåpet och väntade på grönt ljus i Götgatsbacken med just en H23 på linje 43 efter mig. När det blev grönt så drog jag på utan att tänka mig för och alla lådorna i skåpet rasade förstås. En hel del butiker på Söder fick sitt morgonbröd lite senare denna lördag!

/Gunnar