Lilla motorn som styr gasreglaget. Hjälp!

Startat av erjohansson, 19 juli 2012, 07:53:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erjohansson

Jag har en Volvo B10m från 83 med en TD 101- motor. På själva motorn sitter en liten motor som skall reglera gaspådraget. Denna lilla motor har nu gått sönder, vilket gör att jag inte kan gasa bussen från förarhytten. Alltså, STORA problem. Är det möjligtvis någon här som vet varman kan få tag på en sådan? Jag vet att samma lilla motor fanns med under ganska lång tid på Volvos motorer(exempelvis TD 202-motorer har den också) och även på lastbilar. Trots det finns den tyvärr inte kvar i Volvos reservdelssortiment. Inte heller Hölö, Rackstad eller Rogers verkar ha den här delen.
Är det någon som har en gammal motor med den här delen på så är jag intresserad av att köpa den motorn också, om det behövs.

Volvos reservdelsnr: 1196034

Jag är mycket tacksam för alla hjälp och alla tips. /Erik Tel. 0702-187766

Björn Forslund

Det sitter väl en Boschpump på din motor? Har kollat med någon Bosch ÅF ? Pådragsmotorn kanske kommer från samma firma och kan isåfall säkert beställas.

erjohansson

Tack för ditt svar och tips! Pådragsmotorn är märkt med "VDO" så jag antar att dom har tillverkat den. Jag har kollat med deras svenska återförsäljare och dom har tyvärr inte kvar delen till försäljning...

Björn Forslund

Citat från: erjohansson skrivet 19 juli 2012, 11:17:20 AM
Tack för ditt svar och tips! Pådragsmotorn är märkt med "VDO" så jag antar att dom har tillverkat den. Jag har kollat med deras svenska återförsäljare och dom har tyvärr inte kvar delen till försäljning...

Ajdå. Har du provat att kontakta VDO direkt? Kolla även med Holmsjöskroten i Blekinge, de skrotar både bussar och lastbilar och har en veteraninriktning.

Blue

Kolla om du kan hitta ett vdo nummer, även setra hade ju el-gas och det är ju stor sannolikhet att dom också använde vdo. Kan du ta ett foto på motorn och lägga upp här så kan man jämföra med andra ställmotorer.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)