Huvudmeny

Husbyfjöl

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 juli 2012, 18:13:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Bilderna är därifrån men i dag heter platsen Borensberg. Tog några bussbilder när jag var där i söndags och upplevde livet vid slussen.

En dubbeldäckad van Hool tillhörig Bliva Buss passerar bron över Göta kanal. Två passagerarbåtar har just kommit in vilket förklarar bussarna i bakgrunden. Båt ena vägen, buss den andra. Eller tvärtom.

Efter att den varit i Motala återvände den en dryg timme senare.

Nästa tur kördes av Stångåbuss med en Volvo 8700.

Jag stod och väntade rätt länge på att kunna fotografera denna buss vid akvedukten utanför Borensberg men kom i sista stund på att den ju inte alls kör under Göta kanal här. Den viker nämligen av mot Borensberg strax innan. En husbil som maxade i 20 km/tim utom där det gick att köra om då han körde i 90 (på 70-väg) gjorde att jag höll på att missa fototillfället, men bussen var också ett par minuter sen.

Björn Lövdahl

Borensberg är allt trevligt, är en ort jag har besökt ett x antal gånger iom att det finns en riktigt trevlig Caravan Club camping där.
I Torsdags tog jag bussen till Berg, promenerade till Borensberg (21km) och sen tog jag bussen till Linköping igen, ja självklart pendeltåg t/f Mjölby dessutom.
Bilder på bussar över dessa broar i Borensberg har jag varit sugen på att ta nu ett tag;)

Sist men inte minst, trevliga bilder!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 juli 2012, 21:14:00 PM
Borensberg är allt trevligt.

Alla orter vid Göta kanal är trevliga utom möjligen Mem. Men Borensberg har nästan en kontinental karaktär med massor av kaféer både vid slussen och i centrum. Tyvärr åker väl många förbi denna pärla men sväng gärna av vägen och kör genom Borensberg. Visserligen missar man då akvedukten men man kan ju göra en extra sväng förbi den. I vilket fall bör man ha gott om tid för om det blir broöppning kan det ta en halvtimme innan man kört genom Borensberg. Så jag förstår ju varför man ledde om  vägen och undvek en rörlig bro genom att bygga en akvedukt. Det skall för övrigt vara en av tre i Sverige. De andra finns i Ljungsbro samt Håverud i Dalsland. En akvedukt är alltså en  ränna där båttrafiken går ovanför omgivningen.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2012, 22:08:00 PM
Alla orter vid Göta kanal är trevliga utom möjligen Mem. Men Borensberg har nästan en kontinental karaktär med massor av kaféer både vid slussen och i centrum. Tyvärr åker väl många förbi denna pärla men sväng gärna av vägen och kör genom Borensberg. Visserligen missar man då akvedukten men man kan ju göra en extra sväng förbi den. I vilket fall bör man ha gott om tid för om det blir broöppning kan det ta en halvtimme innan man kört genom Borensberg. Så jag förstår ju varför man ledde om  vägen och undvek en rörlig bro genom att bygga en akvedukt. Det skall för övrigt vara en av tre i Sverige. De andra finns i Ljungsbro samt Håverud i Dalsland. En akvedukt är alltså en  ränna där båttrafiken går ovanför omgivningen.

Ja Okej då! Men jag är nåt speciellt för just Borensberg:)
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se