Göteborgs Buss, Sandarna Transporter

Startat av Jonas Gustafsson, 16 juli 2012, 23:56:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Jag undrar

1) om Göteborgs Buss har fler depåer än den vid Stora Holm

och

2) om Sandarna Transporter har fler depåer än
*Göteborg/Marieholm
*Göteborg/Bergslagsg
*Rävlanda
*Borås
*Västerås

samt var dessa depåer i så fall finns.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 juli 2012, 23:56:21 PM
Jag undrar

1) om Göteborgs Buss har fler depåer än den vid Stora Holm

och

*Göteborg/Marieholm
*Göteborg/Bergslagsg
*Rävlanda
*Borås
*Västerås

//Jonas G

Inte precis svar på frågan men i Borås (och Västerås?) är det bara färdtjänstbussar - eller snarare bilar eftersom de allra flesta är registrerade som personbil klass 1. I Borås hyr de in sig hos  Borås Lokaltrafik på Strömsdal (liksom också Veolia gör).

Greger Larsson

Inte heller svar på frågan, men ur vad uppstod Sandarna Transport, körde man enbart färdtjänst tidigare eller är det ett fd taxibolag? Ser att bolaget registrerades 1994 och nuvarande namn infördes 1999, men det är ju först de senaste åren man börjat köra linjetrafik med stora bussar. Man har väl inte heller räknat hem något eget anbud utan det är väl via underentreprenader man s a s kommit in i linjetrafiken?

Taunusch

Citat
*Västerås

De är inhyrda hos Björks Buss på Bäckby.

Jonas Gustafsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 juli 2012, 20:55:06 PM
Inte heller svar på frågan, men ur vad uppstod Sandarna Transport, körde man enbart färdtjänst tidigare eller är det ett fd taxibolag? Ser att bolaget registrerades 1994 och nuvarande namn infördes 1999, men det är ju först de senaste åren man börjat köra linjetrafik med stora bussar. Man har väl inte heller räknat hem något eget anbud utan det är väl via underentreprenader man s a s kommit in i linjetrafiken?

Din första fråga vet jag inte svaret på. Sista frågan beror lite på definition av "eget". Blå Express, Ö-snabben, linje 57 i Bergsjön samt servicelinjerna 504, 506 i Partille och 72* i Mölndal är definitivt inte eget, dessa linjer har vunnits av Keolis som anlitar Sandarna som underentreprenör. Trafiken i östra Härryda kommun är dock vunnen i egenskap av delägare i samverkansboolaget Buss i Väst (anbudsvinnare är BiV och Sandarna fick uppdraget att utföra trafiken), så det beror väl på hur man ser det om det är "eget" eller inte.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2012, 09:41:12 AM
Inte precis svar på frågan men i Borås (och Västerås?) är det bara färdtjänstbussar - eller snarare bilar eftersom de allra flesta är registrerade som personbil klass 1. I Borås hyr de in sig hos  Borås Lokaltrafik på Strömsdal (liksom också Veolia gör).

Jag är inte så intresserad av bolag som bara kör personbilsregistrerade färdtjänstfordon, men om ett företag (som de två jag frågar om)som kör buss även äger sådana fordon vill jag ha koll på även dem för att få en komplett bild av företagets verksamhet.

I Göteborg har jag nyligen sett flera västtrafikmålade bilar tillhörande Sandarna med 14xx-nr (tror jag) som jag inte har hittat på någon av de två depåerna i Göteborg jag känner till. Jag antar att de inte kommer ända från Borås och gissar därför att det finns en depå på närmare håll som jag missat.

Vad gäller Göteborgs Buss har jag hört något om en depå i Kungälv men inte lyckats lokalisera den. Enda adressen som anges på hemsidan samt på Eniro och Hitta är huvudanläggningen på Holmgärdesvägen.

//Jonas G

Tillägg: Nu har Göteborgs buss lagt till på sin hemsida att man har depåer i Kungälv, Härryda och Lerum, men beskriver inte närmare var de ligger.

Svemicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 juli 2012, 00:30:26 AM
I Göteborg har jag nyligen sett flera västtrafikmålade bilar tillhörande Sandarna med 14xx-nr (tror jag) som jag inte har hittat på någon av de två depåerna i Göteborg jag känner till. Jag antar att de inte kommer ända från Borås och gissar därför att det finns en depå på närmare håll som jag missat.

Det finns några blå Fordbussar parkerade i Strömsdal, Borås utmed Gånghestervägen, så de går tydligt att se utifrån gatan. Exakt vad de har för funktion här vet jag inte, men tidigare kördes det ju vita likadana bussar med Västtrafiklogga till Södra Älvsborgs Sjukhus, om det kan vara dessa som fått ny lackering.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 18 juli 2012, 03:14:23 AM
Det finns några blå Fordbussar parkerade i Strömsdal, Borås utmed Gånghestervägen, så de går tydligt att se utifrån gatan. Exakt vad de har för funktion här vet jag inte, men tidigare kördes det ju vita likadana bussar med Västtrafiklogga till Södra Älvsborgs Sjukhus, om det kan vara dessa som fått ny lackering.

Jag har åtminstone vid ett tillfälle sett en sådan blå köra vanlig färdtjänst. Men det kan ju ha varit ett merutnyttjande.

Göran O

Göteborgs Buss brukar ha sina skolbussar i Kungälv uppställda i Kareby norr om Kungälv. På samma ställe som Nettbus.

S Svensson

Blå Ford Transit som kör sjukresor åt Västtrafik/SÄS ser jag nästan varje dag. Speciellt en med de sista siffrorna som har nr 54. Tyvärr har jag inte skrivit upp regnr.
Avtalet med Västtrafik trädde i kraft 1 juli 2012. Dvs i praktiken 2 juli. I Marks kommun har det skett någrea förändringar.Det är möjligt att någon av Ford Transit kan finnas i Marks kommun. Troligen finns också några platser i Rävlanda för Transit. Tidigare hade VL Buss/kjellsson konsult några fordon (6-7 st) i Borås och Bollebygd. Göteborgs Buss AB hade i varje fall tidigare avtal om sjukresor och färdtjänst i Mark och Borås. Taxi Mark AB och troligen också Taxi i Borås har försvunnit resp minskat ned. I Mark har istället Sohldahl tagit över avtal. Sedan något år samarbete med företaget Sohlberg  och Lahalls Bil AB.
Sandarna Transport är ett taxibolag som vuxit.Kanske beroende på att de tagit över en hel del anställda från GSAB.Troligen är detta också orsaken till att de är underentreprenör till Kreolis och Buss i Väst. Söne kanske inte ville har mer trafik i området.

Svemicke

Citat från: S Svensson skrivet 19 juli 2012, 19:46:53 PM

Sandarna Transport är ett taxibolag som vuxit.Kanske beroende på att de tagit över en hel del anställda från GSAB.Troligen är detta också orsaken till att de är underentreprenör till Kreolis och Buss i Väst. Söne kanske inte ville har mer trafik i området.

Låter lite som Nösums Taxi. De heter ju Nettbuss nu. Kanske går Sandarna mot samma utveckling.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -