Huvudmeny

Glykol i bussar

Startat av Stefan P, 16 juli 2012, 16:30:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När vi hade utbildning på de nya bussarna i Uppsala, fick lära oss att det fanns två sorters glykol
Volvo hade röd och Scania grön och de fick inte blandas.

Varför och vad är skillnaden?

mvh Stefan P

Tommy H

Är det inte så att röd glykol är baserad på propylen och blå/grön glykol är baserad på monoetylen?
Röd glykol brukar kallas "long-life-glykol" och det är viktigt att inte blanda de olika sorterna av flera anledningar, dels kan det bildas en segflytande massa och dels går det inte att mäta fryspunkten.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Nico

Det är nog inte bara Volvo och Scania som särkiljer på så vis. När Scaniorna i 36XX-serien var nya hos Keolis för ett par år sedan så fick t.ex. Råsta låna en del Handenvagnar i avvaktan på den kommande leveransen av dito Scania i 37XX-serien. Under tiden fick inte 36XX-vagnarna rampas på Råsta då de (vill jag minnas) körde röd medan Råsta körde grön i samtliga vagnar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Grön/blå = G11
Röd = G12 (ej blandbar med G11)
Röd = G12+ (blandbar med G11 o G12)

Kan kallas annat beroende på biltillverkare

Erling.L

på våra nya 300 o 800 bussar har vi Gul glykol vad för spec med den?
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Lars-Håkan_E

Citat från: Erling.L skrivet 16 juli 2012, 23:27:43 PM
på våra nya 300 o 800 bussar har vi Gul glykol vad för spec med den?

Gul är Volvos nitritfria, går i princip att spola ut med avloppet