Några bilder från Dalarnas Söta Säter (9-11/7)

Startat av P.Ek, 14 juli 2012, 19:23:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Jag har nog aldrig sett bilder här på forumet från den lilla staden Säter i Dalarna, så ja visar några som jag tog den här månaden.

Nobina 5298 på linje 5 mot Borlänge.

Ungefär en halvtimme senare kommer Nobina 6342 på samma linje mot samma mål.

Nu regnar det rejält, och då kommer Nobina 6413 på linje 5:s direktvariant 205 mot Avesta och Krylbo.

Nobina 5118 på Säters stadslinje 29 mot Åsen och Skönvik. Förra sommaren var det Nobina 5119 som kördes på linjen och året innan det, 5120.

Och sist Nobina 6409

Glad sommar! :)

//P.Ek :)

1896

Alltid trevligt med Dalabussar, men personligen tycker jag att Säter är Dalarnas skamfläck, borde omgående jämnas med marken och asfalteras, det behövs motorväg mellan Dalarna - Stockholm.  :)

Wetjo

5118 o 5120 alternerar i Säter, beroende på dagsformen.
5119 är i busshimlen. I alla fall finns den inte i Dalarna...

P.Ek

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 juli 2012, 20:48:42 PM
Alltid trevligt med Dalabussar
Tack! :)

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 juli 2012, 20:48:42 PM
men personligen tycker jag att Säter är Dalarnas skamfläck, borde omgående jämnas med marken och asfalteras, det behövs motorväg mellan Dalarna - Stockholm.  :)
Tycker jag absolut inte!

P.Ek

Citat från: Wetjo skrivet 15 juli 2012, 06:57:09 AM
5118 o 5120 alternerar i Säter, beroende på dagsformen.
5119 är i busshimlen. I alla fall finns den inte i Dalarna...

Jaså, tack för info! :)

Här är två bilder på 5119 och 5120:

Nobina 5119 vid Torget i Säter juli 2011

Nobina 5120 vid Torget i Säter juli 2009

Ulf Berlin

Citat från: P.Ek skrivet 14 juli 2012, 19:23:50 PM

Nobina 5298 på linje 5 mot Borlänge.

Glad sommar! :)

Kul att se en godsbuss på en"ensiffrig"linje :)
Intressant är att om man går in på Dalatrafiks hemsida får man ut"tjänstetidtabellerna"för samtliga linjer
med omloppsnummer,vilka som körs med godsbuss m m./Ulf
http://www.dalatrafik.se/upload/1539/Tjänstetidtabell_inlaga_lägre_2.pdf

1896

Är det Borlänge depån som kör linje 29 på sommaren nu också ?  ???

P.Ek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 juli 2012, 20:30:14 PM
Kul att se en godsbuss på en"ensiffrig"linje :)
Intressant är att om man går in på Dalatrafiks hemsida får man ut"tjänstetidtabellerna"för samtliga linjer
med omloppsnummer,vilka som körs med godsbuss m m./Ulf
http://www.dalatrafik.se/upload/1539/Tjänstetidtabell_inlaga_lägre_2.pdf
Ja, och även vagntyp! :) Fast det hände ofta att det kom normalvagnar på linje 5 eller 205, då det enligt tjänstetidtabellen skulle vara boggievagn.

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 juli 2012, 21:53:18 PM
Är det Borlänge depån som kör linje 29 på sommaren nu också ?  ???
Nej det är Hedemora som kör.

Max W

Roligt att se dessa Säterbilder. På GDG-tiden hade linje 5 ett annat linjenummer, nämligen 20. På "den gamla goda tiden" fanns en bussförbindelse Hedemora-Säter-Skedvi.
Den som är intresserad av att läsa en liten söt historia om en flickas första bussresa på egen hand med den linjen rekommenderas klicka på denna länk:  http://www.trafikminnen.se/hedemoraresan.html

Nuvarande linje 29:s föregångare var ju en buss som Säters sjukhus körde mellan Salutorget och Sjukhuset. Det var långt innan Åsen var bebyggd.
/Max

P.Ek

Citat från: Max W skrivet 16 juli 2012, 09:03:12 AM
Roligt att se dessa Säterbilder. På GDG-tiden hade linje 5 ett annat linjenummer, nämligen 20. På "den gamla goda tiden" fanns en bussförbindelse Hedemora-Säter-Skedvi.
Den som är intresserad av att läsa en liten söt historia om en flickas första bussresa på egen hand med den linjen rekommenderas klicka på denna länk:  http://www.trafikminnen.se/hedemoraresan.html

Nuvarande linje 29:s föregångare var ju en buss som Säters sjukhus körde mellan Salutorget och Sjukhuset. Det var långt innan Åsen var bebyggd.
/Max

Intressant! :)

Jag har noterat att det inte är särskilt många som åker med linje 29. Som mest har jag sett två passagerare...

Wetjo

Citat från: P.Ek skrivet 16 juli 2012, 11:09:10 AM
Jag har noterat att det inte är särskilt många som åker med linje 29. Som mest har jag sett två passagerare...

Vänta till skolorna börjar. Då blir den mer befolkad...