Huvudmeny

Umeå växer österut

Startat av Ersa, 17 oktober 2007, 11:48:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Hpl Tomteboparken är fortfarande ändhållplats för linje 8, men direktbusslinje 75 Tomtebo-Vasaplan och tvärtom forstätter numera förbi denna vändplan, och vidare ut på den nyasfalterade vägen ut till nya ändhpl "Källplatsen" mitt på ett kalhygge som var tät skog bara för några få månader sedan.

Ersa

Förlängningen av Vättarnas Allé heter Alfvens Allé, och den första tvärgatan heter Sagovägen. Men än finns varken gatuskyltar, hus, gatubelysning eller folk. Bara asfaterade vägar och myrmark. Här några bilder i riktning mot Umeå och det nuvarande Tomtebo, framöver känt som "gamla" eller Västra Tomtebo:

bastuper

Vägverket vill väl kosta på  dyra asfalterade vägar och gång och cykelbanor innan alla tunga maskiner kommer och trafikerar där.

Bra sätt att få folk i arbete, man lär nog behöva asfaltera det då allt är klart igen ändå sen  ???

Niklas Bygdestam

Är det ett större bostadsområde som ska byggas där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulrik Berggren

Citat från: bastuper skrivet 17 oktober 2007, 13:38:22 PM
Vägverket vill väl kosta på  dyra asfalterade vägar och gång och cykelbanor innan alla tunga maskiner kommer och trafikerar där.

Bra sätt att få folk i arbete, man lär nog behöva asfaltera det då allt är klart igen ändå sen  ???

Fast i det här fallet lär det vara kommunen/fastighetsägaren/exploatören som bekostar vägutbyggnaden. Brukar vara så när nya tomter ska exploateras i obruten mark.

/UB

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 oktober 2007, 13:50:07 PM
Är det ett större bostadsområde som ska byggas där?

"En halv stadsdel" skulle man kunna kalla det, men hur många bostäder det innebär vet jag inte. Det blir nog mest villor och radhus. Det ska bli kul att fota på samma ställe nästa sommar. Då kommer området verkligen att se annorlunda ut.

De blå gatorna på kartan är de jag fotade på.

Jessika

Tack för det! Var faktiskt på väg att efterlysa bilder från ändhållplatsen för 75:an, eftersom jag väl aldrig lär orka ta mig dit. Och idag var det 2770 som var ute på linjen, faktiskt i sällskap med 2771 på linje 8 så det var mycket rött ut till Tomtebo. ;D
/Jessika