Skaffat ny hobby

Startat av Gusten, 12 juli 2012, 09:52:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gusten

Hej Bussvänner
Ett litet inlägg från en ny forumdeltagare.
Hittade detta forum när jag sökte mer information om ett kommande projekt, en gammal SJ-buss Volvo B 71518 -64
Denna gick sina sista aktiva år på Gotland som är min hemvist till 1984 och var sedan reservbuss något år.
1987 skänktes bussen till Museijärnvägen på Gotland och har varit stående sedan dess då tågfolket mest gillar tåg.
Som nybliven medlem i Gotlandståget blev jag glatt överaskad av att hitta denna klenod och inte nog med detta så har man även ett godssläp från 67 som också har rullat på Gotland.
Tanken är att dessa båda skall vara på vägen igen till 2015, så jag kommer nog att synas lite då och då i detta forum med frågor.
Bilder på de båda veteranerna finns på www.gotlandstaget.se

Med bussiga hälsningar
Jörgen "Gusten" Gustafsson
Visby 8)

Björn Forslund

Kul om det händer något med bussen. Vi känner väl till 0253 här på Bussnack.
En annan Bussnackare har f ö en likadan buss, SJ 0001, så det finns nog info och erfarenheter att utbyta.

Erik Tannerbring

SJ 0001 har fått renovering av bränslesystemet. Insprutningspumpen, tanken och ny bränsleledning. Taket och fronten som skulle få ny färg hinns nog inte med i år eftersom bränslet kom oplanerat.
Experter och reservdelar till CAV är en stor bristvara!

Mvh Erik

Björn Forslund

Tyvärr verkar det som detsamma gäller Bosch-pumpar numera. Det tog ett par månader innan Scania Kungens Kurva fixade vår BSBV 28. Och det kostade många skjortor ....

Erik Tannerbring

CAV är nog extremt, men allt gammalt har blivit svårt. Kommer man och frågar om reservdelar som är äldre en 10år så svimmar dom nästan bakom disken. Kommer bli stora problem framöver med gamla pumpar och det nya bränslet som inte går ihop så bra..

KG

Har ni kollat med http://dieselmeken.se/ ? Dom är väldigt kunniga.

Erik Tannerbring

Kollade men det ser ut som dom bara jobbar med nyare fordon? Reservdelarna är nog största problemet när det är äldre en 10år att finna. Ingen vill ha gammalt i lager som tar plats och liten efterfrågan på dessa delar.

Har ni startat upp bussen ifråga? Kul att se mer bilder framöver..

Björn Forslund

Så är det tyvärr. I dagen samhälle kostar hyllvärmare pengar. Det ska vara omsättning på grejerna. SvOf fick nyligen en pallåda full med sorterade Wilsongrejer. "Ingen efterfrågan på 10 år, åker till skroten annars". Så behöver någon Wilsondelar och har ett artikelnummer så kan det finnas.