Storvätteshågna 3/8 2010

Startat av Tommy E, 11 juli 2012, 14:06:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Nu var det dags för en tur till Storvätteshågna, som är 1204 m.ö.h. och därmed Svealands högsta fjäll. Cyklarna packades i vanlig ordning vid baslägret i Björnliden.

Vid Lövåsen börjar det gå uppåt mot fjällheden. När vi var här 2007 gick styret av på min cykel, men ändå cyklade jag nedför denna steniga backe med halvt styre. Jag kom faktiskt ner utan att köra omkull, men i efterhand hade jag nog inte gjort om det.

Bara 9 km kvar. ;)

Tyvärr var vädret inte det bästa. Ganska snart blev det regn, och därmed en kortare rast för hastig påtagning av regnkläder.
Här ser vi Lillvätteshågna, som passerades på vägen. Där var vi uppe 2007 med betydligt bättre väder.

Efter att ha kommit över ett litet krön ser man bort mot fjället vi skulle till, Storvätteshågna.

2007 var vi också på Storvätteshågna, men då råkade vi ta vinterleden och fick vada över Foskan. Denna gång hade vi lärt oss av misstaget och tog sommarleden som går över broar.

Därefter blev det lunch i regnet, med en vy mot Storvätteshågna som var lite närmare nu.

Så småningom lämnades cyklarna, och under uppstigningen kom solen fram! :)

Eftersom detta fjäll är ganska lågt går det snabbt att komma upp. Här har vi toppen!

Vi var dock inte ensamma där. ;)

Utsikt mot sjön Hävlingen.

Vid bergets topp finns en liten sjö som heter Santesonstjärnen. Jag försökte göra en panoramabild av den, klicka här för att se en större version. ;)

Medan vi gick ned klarnade det, och vädret blev riktigt härligt. Här ser man vår väg tillbaka mot Lövåsen. Vi ska passera genom svackan mellan de två höjderna, Lillvätteshågna och Östra Barfredshågna.

Cyklarna hämtades, och återfärden fortsatte. Med tiden hade man bra utsikt bakåt mot Storvätteshågna.

Klart, fint vatten i fjällsjöar.

Foskan passerades igen...

...och när man har kommit upp på andra sidan är det återigen fin sikt mot Storvätteshågna. ;)

Nu har vi kommit in mellan Lillvätteshågna och Östra Barfredshågna.

Lillvätteshågna igen.

Snart återstod bara backen ned i skogen, och denna gång ledde jag cykeln trots att styret var helt. ;)

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se