Ersättningsbussar i Trollhättan den 9 juli: Bussar som kör för SJ Götalandståg

Startat av Staffan Sävenfjord, 10 juli 2012, 17:59:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så har vi bussarna som körde för Västtågen, alltså de som sedan 1 maj opereras av SJ Götalandståg. Dessa bussar beställs av Buss i Väst. Beställningen går dock via Björks Buss.

Så hör gör en proffsfotograf när han fotograferar bussar. Mannen på bilden är TTELA:s fotograf. De var nämligen där och gjorde ett reportage.
http://ttela.se/start/trollhattan/1.1692346-nu-star-tagen-stilla-till-goteborg

Och så här ser bilden jag tog på bussen ut.

Den här bussen har min kamera lyckats missa i över ett och ett halvt år nu. Den är registrerad på Holms Busstrafik men har även inventarienummer i Veolias serie eftersom den används främst i trafik där Holms är underentreprenör för dem. Bussen är likadan som 0210-0229 i Borås.

Uddevalla Omnibus i farten med en annan trevlig chaufför som dock inte vinkade förrän jag tagit bilden. Överhuvudtaget är chaufförer som kör ersättningsbussar mycket trevliga mot oss bussfotografer tycker jag.

Ljungskilebuss med en elegant klädd förare. Det är också en elegant buss för att vara en UL.

Samme förare som körde 165 förut. Den här gången knöt han dock näven mot mig. Men det var förstås på skämt...

Sandarna Transporter med fd Borås Lokaltrafik 228.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2012, 17:59:22 PM

Hmmm?
Inv numren i 10xx serin verkar halta något(Västtrafiks nummerserie?),
ty 32 har 1032 medans 60 har fått 1066 och likaså har 59an i Staffans andra bildsvit begåvats med 1052 ???/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 juli 2012, 20:44:31 PM
Hmmm?
Inv numren i 10xx serin verkar halta något(Västtrafiks nummerserie?),
ty 32 har 1032 medans 60 har fått 1066 och likaså har 59an i Staffans andra bildsvit begåvats med 1052 ???/Ulf

Ja, det är väldig otakt i Buss i Västs (inte Västtrafiks) nummerserie och Vårgårdabuss egen. Delvis åtminstone beror det på att Vårgårdabuss tilldelades BiV:s nummer med början på 1051. Så Vårgårdabuss 1 fick alltså 1051 etc. När Vårgårdabuss så småningom införde löpande nummerserie kunde de gamla BiV-numren vara upptagna. Vårgårdabuss 10 (som för övrigt brann sedan) hade t ex 1060.

Esbjörn

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2012, 17:59:22 PM

Ljungskilebuss med en elegant klädd förare. Det är också en elegant buss för att vara en UL.

Setran är såpass elegant att det inte ens är en UL... Det är en S416GT. :-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Esbjörn skrivet 10 juli 2012, 21:42:51 PM
Setran är såpass elegant att det inte ens är en UL... Det är en S416GT. :-)

Det förklarar saken.  :-[  Jag borde nog ha tittat bättre på bilden. Det är Lysekils Busstrafik som brukar köra tågersättningar med 416UL i Västtrafik-färger. Ett klent försvar är att dubbla bakdörrar brukar tyda på UL. Nu är i alla fall bildtexten ändrad. Texten får stå kvar som den står på det att jag må skämmas i all evighet för min felskrivning.

Inge Løvoll

Mvh Inge Løvoll