Huvudmeny

Busslink 4859

Startat av Bussmupp, 09 juli 2012, 23:29:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmupp

Hade turen att få åka denna fina och sköna buss idag istället för en skräpig OmniLink.

8)

Ted Selander

Litet blek om nosen är den allt, det snackas väl på gården om att ett ovisst öde väntar i höst, när säsongens ersättningstrafik är över.

Nico

Både den vagnen och den linjen har man ju kört något varv. Volvo B10BLE är sedan en av mina favoritvagntyper även om den säkert aldrig vinner några skönhetspris. Den är stabil, okomplicerad, pålitlig och lättkörd... är de bara i tekniskt gott skick så är detta en Volvo-motsvarighet till H18 vad gäller titeln "slitvarg".

Hände tidigare vid något enstaka tillfälle att man som nattflex svischade iväg med en sådan här på någon enstaka sen avgång på t.ex. 42:an och 47:an. Råstas vagnar har ju alla enkla främre dörrblad. Har funderat ibland hur smidiga dessa hade varit med dubbla främre dörrblad i innerstadstrafiken. Den varianten finns ju annars,  t.ex. Nobinas 54-vagnar. Hade varit kul att testa en sådan i City när det begav sig, men nu är de för gamla för det. I SL-land så är nog slutet nära för de flesta vagnar av denna typ, oavsett entreprenör. Även om de inte helt fallit för åldersstrecket så blir samtidigt områdena där man får köra diesel allt färre och färre så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmupp

Citat från: Nico skrivet 10 juli 2012, 09:12:00 AM
Volvo B10BLE är sedan en av mina favoritvagntyper även om den säkert aldrig vinner några skönhetspris.

Trodde att jag var en av de få som tyckte det.

Nico

Några är vi nog allt. Inte så att jag sedan även uppskattar annat, men som jag skrev så var detta en enkel typ att ha att göra med. Inga fasoner och olater på så vis (även om en del tycker att de är lite hårda att bromsa) och oavsett var man varit så kommer man i stort sett alltid fram, sommar som vinter, stad eller förort och rentav även ute på landet i nödfall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AO

Jag tycker att denna vagntyp är en helt fantastisk stadsvagn, dock är det verkligen inte en landsbyggdsvagn, oavsett vilka stolar och längder den kommer med.