55:an vid Södra Station

Startat av LHL, 08 juli 2012, 15:53:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LHL

Det går inga H59:or vid Södra station längre. Trots allt sker det förändringar även i Stockholm. April 1980.

Leyland

Gamla hederliga tider!

Någon som möjligen har någon bild på 66E vid Södra Station från 1970-talet, extratur under morgonrusningen till Kvarnholmen.

Ersa

Stationsbyggnad - Skylt - Buss = Väldigt fin helhetsvinkel, och ett trevligt tidsdokument.
Samt en hjälpstrålkastare samt väggreklam för OK till oss detaljnördar. :)

HJP

Citat från: LHL skrivet 08 juli 2012, 15:53:52 PM
Det går inga H59:or vid Södra station längre. Trots allt sker det förändringar även i Stockholm. April 1980.
WAOW!!
Förändringar har sannerligen skett här. Ingenting är sig likt.
H59 hann jag precis få utbildning på, innan jag slutade på SL. Senare fick jag linjekännedom under stationsbyggnaden, och bangårdskännedom på godsbangården, till vänster utanför bilden.

Tack för detta tidsdokument  :)

HJP

Peter Rost

Trevligt! Ja, Södra station har förtätats väsentligt över tid. Dryga trettio år har gått, känns som om det var igår. 55:an var en rätt lång, och trevlig linje att åka. Dock mer sällan med H34:or vid denna tidpunkt omkring 1980, som jag minns det. Behöver jag säga att det är Hammarby som kör 55:an. 8) ;D

/Peter

LYR

Ja, bilden väcker minnen, men inte på grund av att 55:an stannade vid södra stn - utan mer för att den linjen var den första "hemmabuss" jag fick åka med då jag under mina 17 första levnadsår bodde i samma kvarter som 55:an då hade som ändhållplats - nämligen vid Timmermansgatan.
Med dessa Scania-Vabis ½-hyttare åkte vi ned på stan för att handla på NK, PUB och andra mer välsorterade varuhus.
Det närmaste hemmavid var annars EPA i hörnet Högbergsgatan /Götgatan, dit man också kunde ta 55:an, innan den sedan gick ned för Götgatsbacken (mot mötande trafik) ned till Södermalmstorg. Och vidare ned på Skeppsbron, svängde upp förbi slottet - över Norrbro och Regeringsgatan.
Minnen som sitter i än i dag, nära 70 år senare....
/ LYR