Lite Swebus i Norrköping i fredags

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 juli 2012, 14:35:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fredag eftermiddag tillbringade jag i Norrköping. Vill man se Swebus bussar och andra företag som kör för dem är det rätt plats. Men först en bild jag tog när jag stannade till i Mjölby för att checka in på Stadshotellet.

Swebus 6057 på väg till Västervik och Kalmar. Även de äldsta bussarna har nu fått "nya" Swebus-designen.

Smålandsbussen är ett av de företag som börjat lackera bussarna i Swebus färger. Fast enligt dekalerna på bussen står det "I samarbete med Vadstena Buss". Smålandsbussen äger dock Vadstena Buss.

Bussen är inte ny utan från 2008 och förut såg den ut så här. Jag överlåter åt läsaren att avgöra vilken design som är snyggast.

Swebus 6053 med Disney-reklam på bakre halvan av bussen.

Jensen Buss i Malung kör också för Swebus lite längre söderut. Bussen är fd Brinks Buss i Kallinge.

Denna buss gick på linje 844 Norrköping-Örebro. Närke Buss har övertagit denna körning från Norling Busstrafik, som har gått i konkurs. Bussen är fd Ulriks Buss i Målsryd.

Denna MAN hade fått något fel på skyltsystemet så jag vet inte vart den skulle.

Så en OmniExpress på väg till Göteborg.

6055 är helvit, antagligen i väntan på Swebus-dekaler.

mil

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2012, 14:35:41 PM

Denna buss gick på linje 844 Norrköping-Örebro. Närke Buss har övertagit denna körning från Norling Busstrafik, som har gått i konkurs. Bussen är fd Ulriks Buss i Målsryd.

Norlings Busstrafik är Moderbolag till Närke buss Det är samma ägare till båda företagen så  kan ju vara en avveckling det ena men som sagt Norling busstrafik är moderbolaget och det är 2012-06-11 försatt i konkurs

Lars-Håkan_E

Vadstena/Smålandsbussen ser ut att vara en bakmotorbuss B/R och inte en M ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 08 juli 2012, 21:14:10 PM
Vadstena/Smålandsbussen ser ut att vara en bakmotorbuss B/R och inte en M ;)

Jo, det är det ju. Dubbelfel!! Men rättat nu.
:-[

S Svensson

Kanske minns jag fel men något säger mig att Jensen kört med SJ/GDG/Swebus tidigare. Vill minnas att 2775 hamnade hos Jensen i Särna alt Malung. Det var bra längesedan. Sedan så körde väl Jensen även åt Säffle Resetjänst på linjen 700 Dalrna-Västmanland-Stockholm. Tror man körde med tidigare Tjörn Ajokki Express.
Hur många bussar har Jensen ? När skedde flyttet från Särna till Malung (det kan  väl inte vara postnr som blivit ändrad?).

j-a

Citat från: S Svensson skrivet 08 juli 2012, 22:47:36 PM
Kanske miss jag fel men något säger mig att Jensen kört med SJ/GDG/Swebus tidigare. Vill minnas att 2275 hamnade hos Jensen i Särna alt Malung. Det var bra längesedan. Sedan så körde väl Jensen även åt Säffle Resetjänst på linjen 700 Dalrna-Västmanland-Stockholm. Tror man körde med tidigare Tjörn Ajokki Express.
Hur många bussar har Jensen ? När skedde flyttet från Särna till Malung (det kan  väl inte vara postnr som blivit ändrad?).
Du menar väl swebus/SJ 2775 NYM 878 ;)även fd GDG 2779 har funnits hos Jensen :)Han har ingen verksamhet kvar i Särna nu men namnet lever väl kvar sedan det fanns trafik där,ägaren är ju ursprungligen därifrån men bor i Malung,tror det finns 6 bussar nu de 2 st Swebuslackade bussarna och den blå Scanian och tre röda skidbussar som används i Sälen på vintern.

Martin Maltkvist

Det var intressant, när fick Norling Busstrafik tacka för sig?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

mil

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 juli 2012, 00:11:31 AM
Det var intressant, när fick Norling Busstrafik tacka för sig?

Ett tips läs inläggen så ser du när konkursen är inledd

S Svensson

Vadstena/småland-bussar har alltså fått ny kulör. Men hur är det med Linköping och Rystads Buss AB. Kanske kan Anders Haraldsson själv svara,är det någon buss som fått Swebus dekor där?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 11 juli 2012, 09:10:24 AM
Vadstena/småland-bussar har alltså fått ny kulör. Men hur är det med Linköping och Rystads Buss AB. Kanske kan Anders Haraldsson själv svara,är det någon buss som fått Swebus dekor där?

Om jag förstod Anders H rätt när jag pratade med honom för något år sedan är han inte intresserad av ett fast kontrakt med Swebus utan vill hellre vill hoppa in vid behov. I sådant fall krävs inte Swebus-lackade bussar.

yngrot

Det blir uppenbarligen färre och färre egna Swebus vagnar.. Håller de på att  avveckla en del av verksamheten och låter små bolag köra åt dem ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 juli 2012, 14:08:03 PM
Det blir uppenbarligen färre och färre egna Swebus vagnar.. Håller de på att  avveckla en del av verksamheten och låter små bolag köra åt dem ??

Vagnar som bara körs över veckosluten tas mer och mer över andra bussbolag, som har större möjlighet att använda dem i veckan för beställningar (även om de är lackerade för Swebus). Visserligen har Swebus en egen beställningsverksamhet men den är väl inte speciellt omfattande.

När det gäller bussar som går varje dag lär Swebus fortsätta att ha egna bussar.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2012, 15:26:27 PM
Vagnar som bara körs över veckosluten tas mer och mer över andra bussbolag, som har större möjlighet att använda dem i veckan för beställningar (även om de är lackerade för Swebus). Visserligen har Swebus en egen beställningsverksamhet men den är väl inte speciellt omfattande.

När det gäller bussar som går varje dag lär Swebus fortsätta att ha egna bussar.

Ett exempel på motsatsen är ju Hydens omlopp på 867
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2012, 15:26:27 PM

Sen är ju problemet det, att hade jag varit åkare och kört beställningar, ja då hade jag ju självklart vela ha min egen lack på bussen.....Annars tror ju fortfarande det är Swebus som kommer
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 juli 2012, 19:38:48 PM
Sen är ju problemet det, att hade jag varit åkare och kört beställningar, ja då hade jag ju självklart vela ha min egen lack på bussen.....Annars tror ju fortfarande det är Swebus som kommer

Det skulle de säkert vilja men de vill också ha de inkomster de får genom att köra för Swebus och ställer därför upp på Swebus krav om lackering.