Ersättningsbussar i Mjölby den 7 juli

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 juli 2012, 10:40:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Sedan 2007 har järnvägen mellan Mjölby och Motala stängts av i drygt fem veckor i juli-augusti på grund av utbyggnad till dubbelspår. Varje år har jag haft uppdraget att bevaka uppstarten av ersättningstrafiken och det blev alltså i år för sjätte året. Det är sig likt från år till år: bussar från Blåklintsbuss och Vadstena Buss och till stor del samma förare. Mjölby Stadshotell hälsar mig välkommen och rummen har blivit allt bättre under de gångna åren. Inga problem att få disponera rummet från klockan 11.00 ankomstdagen till klockan 16.00 avresedagen. På Pizzeria Valentino håller ägaren sin vanliga show och han blir glad när han får se mig: "Bra, nu får jag fler kunder när järnvägen är stängd. Det är många som missar bussen och kommer hit." Pizzan är lika stor som vanligt. På plattformarna går Hasse omkring och sprider stämning. Han är ett  original som kanske kan verka lite konstig men en mycket intelligent man som vet allt om tåg och bussar i Östergötland.

I år är upplägget lite annorlunda eftersom det första veckan är avstängt hela vägen Mjölby-Hallsberg. Från den 16 juli kommer tågen åter att vända vid den tillfälliga stationen vid Motala Verkstad och bussarna behöver bara gå Motala-Mjölby.

Klockan 07.56 gick första bussen mot Hallsberg. Det var Blåklintsbuss som körde med en veteran vid ratten. Han har kört första avgången i alla år tror jag, men nu är det sista sommaren eftersom arbetena skall vara klara i höst. Dessutom funderar han på att i likhet med mig slutgiltigt pensionera sig.

Klockan 09.56 var det två bussar till Hallsberg men det behövdes bara en så denna fick gå tom.

Den här bussen klarade avgången ensam med god marginal.

Strax före klockan 10.00 kom första bussen från Hallsberg. Hallsbergs Buss är nya vid sommaravstängningen men har kört vid kortare avstängningar under större helger.

Strax före klockan 12.00 kom två bussar från Blåklintsbuss från Hallsberg. Först återvände Neoplanen och strax efter kom den här. Den hade fått rycka in eftersom den Neoplan som skulle kört inte ville starta.

Klockan 15.35 (25 minuter före tiden) återkom van Hoolen från Vadstena Buss. Eftersom det var gott om tid för att byta från tåg till buss i Hallsberg kunde denna starta tidigare och dessutom hoppa över Motala. 9700-an inväntade annonserad avgångstid och tog Motala och kom till Mjölby 15.50.

Då hade bussarna som skulle gå 15.56 kört fram. Det var den tidigare Neoplanen 6008 från Blåklintsbuss och en likadan, 6010. Man måste säga att det är snyggt med två bussar med så gott som exakt lika design.

6010 fick starta lite tidigare och ta Motala också, medan 6008 inväntade avgångstid. Tur var det för 10 sekunder innan dök en dam upp som hade blivit sen på grund av mycket biltrafik.

Sedan återvände jag hem. Mission completed. Men jag skall vara i Motala när det börjar där.

torrentjohan