Bjuröklubbsbussen i diket

Startat av baklastaren, 06 juli 2012, 11:02:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

baklastaren

(Bild från Kulturarv Västerbotten, foto Wollmar Lindholm, upphovsrätt Skellefteå Museum)

20 augusti 1950
"Bjuröklubbsbussen har kört i diket efter Burträskvägen"

/baklastaren

Erik Tannerbring

Jag har en Volvo B715 Hägglund från 1966. Bussen kommer från Malå och jag har sökt gamla bilder och historia om bussen här på forumet men inget vet eller sett bussen.  Kanske du vet något om du är från trakten?

baklastaren

Nej, vet tyvärr inget om den.

Har du letat igenom Erik Degermans bilder som jag fick tips om i den andra tråden?

http://picasaweb.google.com/gwftga/BussarIVasterbotten#

/baklastaren

Mr G

Intressant bild. Ska vi gissa på punka eller viltolycka? Dikeskörningar skedde väl för det mesta i vänster vägkant, vid möten t ex. Här var vägen ändå rätt bred så föraren borde ha hållit sig långt från högerkanten kan man tycka.
吉先生

Greger Larsson

Citat från: Mr G skrivet 06 juli 2012, 17:15:09 PM
Intressant bild. Ska vi gissa på punka eller viltolycka? Dikeskörningar skedde väl för det mesta i vänster vägkant, vid möten t ex. Här var vägen ändå rätt bred så föraren borde ha hållit sig långt från högerkanten kan man tycka.

Omkörning, kanske?

Mr G

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 juli 2012, 21:40:39 PM
Omkörning, kanske?

Omkörning är förstås en tänkbar anledning till dikeskörningen. Kanske i kombination med att något oväntad  hände, som en skenande häst t ex. Bussen var väl högerstyrd, så föraren borde haft bra koll på var höger dikeskant fanns. Och vägkanten ser fast och fin ut också.
吉先生

Erik Tannerbring

Tack för tips baklastaren! Hittade ingen bild men jakten går vidare :)

at1981

Hej!

Tack för bilden :)
En fin telefonledning med 36 isolatorer var verkliegn fint att se :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.