Volvo 30-tal

Startat av baklastaren, 05 juli 2012, 11:04:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

baklastaren

Hej,

Ny på detta forum, trots gediget veteranfordonsintresse och CE-kort sedan -90 (dock aldrig kört professionellt). Körkortet togs i samband med lumpen på TPC I19/P5 i Boden där bussbeståndet bestod av så skilda världar som Volvo F86/Scania Wiima (lastbilschassin med busskarosser) och splitterny ny Volvo B10M Ajokki -89.

Söker nu info om en Volvo, regnr AC1133;

(Bild från Kulturarv Västerbotten)
Bussen tillhörde sannolikt en avlägsen släkting, Karl Eriksson Boliden, och resterna av bussen fanns kvar i en by utanför Boliden under min uppväxt på 80-talet.

Någon som vet mer?

/baklastaren

Fridgemaster

Dessa "rester", vad var det för rester? Finns det kvar?

Jag har haft planer på att kolla upp denna  fotosamling men inte tagit mig tid ännu.

http://lokalhistoria.skelleftea.org/kultur51.htm

Kan ju med stor sannolikhet finnas med bild & info om "din" buss här. Tror inte alla bussar är med på bildsidan.
Ett besök på museet kanske kan ge resultat

baklastaren

Tyvärr inget att ta reda på, så vitt jag kommer ihåg bara resterna av främre och bakre väggen. Annat var det på 40-talet då bussen ställdes ut i skogen. Farsan (född -33) och uppväxt i byn lekte i den då kompletta bussen. All mekanik måste sedan ha avlägsnats och resterna "huggits upp".

Kollade igenom sidan men bilder, men inget där. En i övrigt intressant samling som verkligen borde gås igenom (dvs den kompletta samlingen) och göras mer tillgänglig än i något avlägset arkiv.

/baklastaren

Fridgemaster

Tänkte mest på om du hade någon bild på resterna? Det brukar vara roligt att se även om det bara är några utrostade plåtskärvor.
Ja den där Degerman verkar ha varit flitig med kameran!

Mats Karlsson

Ja, Eric Degerman är det nog flera av oss som mött och har minnen av. Jag var och besåg hans fotosamling 1987. Då var han enormt ivrig att få tag på ytterligare någar bilder, för han kände att han kanske inte hade så lång tid kvar att leva. Jag tror inte att han var så väldigt flitig med kameran själv, utan han hade väl luskat fram mängder av bussfoton från andra fotografer. 

baklastaren

Citat från: Fridgemaster skrivet 05 juli 2012, 23:04:35 PM
Tänkte mest på om du hade någon bild på resterna? Det brukar vara roligt att se även om det bara är några utrostade plåtskärvor.

Tyvärr. Ska se om jag har vägarna förbi i sommar så kanske det finns något kvar.

/baklastaren