Bussar vid Kolmården i juli 1993

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 juli 2012, 14:52:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Såväl inne i som bredvid djurparken stod en del bussar. Först NSR113, Larssonbuss nummer 04. Den kom sedan till Sjöman Buss i Åsbro.

LYY322 är en av de fem dubbeldäckade Scania van Hool Postens diligenstrafik skaffade för militärkörningar. Dessa fick namn efter figurer i serien om 91-an Karlsson. Denna hette Elvira. Fanns efter Swebus-tiden en tid hos Södertälje Trafik AB.

NRF375 tillhörde Jansson Buss i Hjo. Gunnar Jansson hade dock vid det här laget sålt sitt bussbolag och i stället satsa på att sälja bussar med Ernst Auwärter-karosser genom Svenska EA-Bussar.

MUJ565 från början Norrköpings Lokaltrafik 264, sedan Näckrosbuss 6643 och Linjebuss 1812.

Det var också besök från SL genom OYE249. Jag gissar på en personalresa.

ALW484

Peppen

En fråga som kanske inte riktigt hör till den här tråden...
Någongång i mitten av 90-talet anordnade Näckrosbuss något som kallades Näckrosens Dag där alla anställda fick ta med sig sina familjer för en heldag i Kolmårdens Djurpark. Som jag minns det var hela djurparken hyrd enbart för detta. Det var väldigt många bussar där från Östergötland, Sörmland och Närke, bara från Linköping var det ett tiotal. Parkeringen utanför var inte dimensionerad för det stora antalet bussar så det var minst sagt kaotiskt när alla försökte ställa sig så nära entrén som möjligt.
Har du eller någon annan koll på vilket år och datum detta var, eller kanske till och med har bilder från tillfället?

Silo

Bör har varit 1995 eller 1996. Jag var själv med och körde safariturer den dagen, hade en Ajokki Express med stel boggie. Minns att det var lite trångt på en del ställen på safarislingan att ta sig fram med denna. Vad jag vet har jag inga bilder från evenemanget, men jag skall rota lite får vi se om jag hittar någon. Det var en mycket välbesökt dag med olika visningar, bl.a. drogs Näckrosbuss VD Christer Fridell runt av delfiner under delfinshowen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Silo skrivet 12 juli 2012, 15:04:02 PM
Bör har varit 1995 eller 1996. Jag var själv med och körde safariturer den dagen, hade en Ajokki Express med stel boggie. Minns att det var lite trångt på en del ställen på safarislingan att ta sig fram med denna. Vad jag vet har jag inga bilder från evenemanget, men jag skall rota lite får vi se om jag hittar någon. Det var en mycket välbesökt dag med olika visningar, bl.a. drogs Näckrosbuss VD Christer Fridell runt av delfiner under delfinshowen.

Enligt vår förare fick man inte köra med boggibussar i safariparken när vi var där. Man hade missat detta bokningen och bokat full boggibuss. Inför alternativet att lämna ett antal inbokade kvar meddelades resenärerna att det eventuellt inte kunde bli någon tur genom parken (och vi skulle då kompenseras för detta) men det var ingen som stoppade bussen. Nu är det så länge sedan att det är preskriberat och det kan ju också ha varit ändrade bestämmelser. Om inte annat så gick ju Swebus-van Hoolen som syns på bilderna som Safaritur, det vill säga att den gick på tidtabell genom safariparken.

Silo

En norrköpingsförare körde vid ett tillfälle genom safiariparken med "82:an", en 14,99 meters Neoplan. Efter detta fick han smeknamnet "Struts-Lasse" och bussen fick en ny lucka på vänster sida.

Peppen

Citat från: Silo skrivet 12 juli 2012, 15:04:02 PM

Vid närmare eftertanke så bör evenemanget ha varit på våren/försommaren 1996. Om jag minns rätt åkte vi från Åtvid i ledvagnen 5292 FMO405, som enligt SBH sattes i trafik 951017.
Jag verkar inte ha tagit några kort då, men det kan finnas i kartongerna efter min far.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Silo skrivet 12 juli 2012, 16:16:28 PM
En norrköpingsförare körde vid ett tillfälle genom safiariparken med "82:an", en 14,99 meters Neoplan. Efter detta fick han smeknamnet "Struts-Lasse" och bussen fick en ny lucka på vänster sida.

Lidbergs-bussen var 14 meter och Swebus-van Hoolen var 12 meter. Vid närmare eftertanke var det nog längden och inte antalet axlar på busen som var avgörande.

Peppen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2012, 16:23:52 PM
Lidbergs-bussen var 14 meter och Swebus-van Hoolen var 12 meter. Vid närmare eftertanke var det nog längden och inte antalet axlar på busen som var avgörande.

Kanske var dispens under Näckrosdagen, men då åkte iallafall vi slingan med 18,1 meter ledbuss...