Sandarna Transporter lite varstans i Härryda del 2 (5 BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 03 juli 2012, 00:05:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Då kommer del 2 av min lilla födelsedagsutflykt i Härryda, där jag för övrigt hade min bussfotoassistent (snart 4 år) med mig. Assistenten slocknade dock i bilen redan efter Landvetter C och var därför inte till så stor hjälp  :) .

Sandarnas depå ligger på Åvägen i Rävlanda. Där stod dessa två bussar samt även 44103, 44109 (som sågs på väg till garaget i del 1) och 44110.

Därefter blev det två bilder från Rävlanda station. Tågen stannar fortfarande här men stationshuset är tyvärr som många fina gamla stationshus i Sverige i visst förfall.

Först 44103 som nu kört ut från garaget:

Därefter 44115 igen (sågs i Landvetter i del 1):

Till sist två bilder på 44104 vid Hindåsgården, som ligger precis där linje 610 och 611 lämnar gamla Rv40 och svänger söderut mot Rävlanda:

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Muk

Trevligt! Extra trevligt att se att Rävlanda station trots allt finns kvar, i en tid då mycket annat har rivits.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 03 juli 2012, 09:21:43 AM
Trevligt! Extra trevligt att se att Rävlanda station trots allt finns kvar, i en tid då mycket annat har rivits.  :)

Mindre trevligt att se det rejält förfallna stationshuset står kvar när man ser det i verkligheten. Men det lär vara klart med rivning nu.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2012, 19:17:11 PM
Mindre trevligt att se det rejält förfallna stationshuset står kvar när man ser det i verkligheten. Men det lär vara klart med rivning nu.

Trist att man river en bit kulturhistoria som stationshus faktiskt är. Det lär vara lättare att bevara stationshus när järnvägen är nedlagd och rälsen uppriven, för då kan man göra bostadshus av stationshuset. Det gör man knappast om järnvägen ännu är aktiv.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 juli 2012, 23:50:12 PM
Trist att man river en bit kulturhistoria som stationshus faktiskt är. Det lär vara lättare att bevara stationshus när järnvägen är nedlagd och rälsen uppriven, för då kan man göra bostadshus av stationshuset. Det gör man knappast om järnvägen ännu är aktiv.
//Jonas G

Det får man inte ens göra.

För övrigt har det rivits massor med stationshus med betydligt större kulturhistorisk värde än det i Rävlanda och som har varit i betydligt bättre skick. Det är nog bara att inse att det inte går att bevara allting gammalt. När ingen vill åta sig att ta hand om stationshuset finns det inte mycket att göra. Stationshusen i Hindås och Hultafors har i alla fall bevarats genom ideella krafter och det i Bollebygd genom externa kommersiella krafter.

S Svensson

Sommaren 1969 sommararbetade jag på SJ. Då var jag en tid i Rävlanda och bytte isolatorer.
Sandarna Transport hyr också verkstaden som Hällingsjö Turisttrafik byggde och drev. Ägaren till denna har ibland setts på foto körandes bussar på linje 300.

Jodå, jag slog på bilregistret i går kväll och upptäckte att bussarna 230,232-238,240,242-243,245,TCS799 och 811 ,SPD301 och XXO151 är avställda.
I tjänst är två st,232 och 244, av bussar som varit placerade i Björröd hos vägverket (nu nytt bolagiserat namn).
XMF839 tjänstgjorde i Björröd men byttes i slutet av april mot XXO151. Omedelbart tidigare tjänstgjorde denna i Lindesberg och när den var ny tjänstgjorde den på Ramhulta turen i Sätila skoltrafik. Sedan hade den "vandrat" emellan Skene,Landvetter/Björred och Vänersborg. Ofta vinteravlösning då andra bussar varit utslagna.
Är alltså tacksam om någon lägger märke till eventuell förflyttningar av ovan bussar. Troligen är det enbart 231 WOR428 som har tid kvar för miljözon i Göteborg. Den ursprungliga 231 havererade i en brand.

AV tidigare VL och andra har i Dalslands ställts av bussar i skoltrafik. Av de mindre bussarna har KYJ460,304 ställts av och 315 är fortfarande påställd. Reserv för Åmål?. 50002 TTJ262 och  50021EBC371 har ställts av.Nr 50030 TTJ319 har varit avställd men ställts på 2012-07-03 åter.
TZE064 i Högsäter-Ed, är i trafik medan några andra,DAL109,BUH150,JDP055,XCE606 är avställda. Vad gäller bussar i Erikstad och Munkedal har jag inte kontrollerat. Av de senare är DHC937 avställd.
Om det förekommer någon trafiktjänst av dessa är det välkommet att rapportera. Även Gustavsfors persontransport och K Wivatt utanför Åmål är välkommet att rapportera.