Sandarna Transporter lite varstans i Härryda del 1 (6 BILDER+bussinfo)

Startat av Jonas Gustafsson, 02 juli 2012, 00:42:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

I fredags firade jag min 41-årsdag  :) genom att fota några nya Sandarna-bussar i Härryda kommun. Bakgrund för oinvigda: Buss i Väst har försvarat sin trafik i östra Härryda kommun i senaste upphandlingen, men eftersom Buss i Väst Trafik AB (som kört trafiken sedan först Landvetter buss och sedan Vänersborgs Linjetrafik kursat) nu avvecklas är det sedan två veckor tillbaka Sandarna Transporter som kör. Sandarna Transporter är rätt nya som BiV-delägarföretag och detta är första BiV-kontraktet som anförtros dem. De kör sedan tidigare som underentreprenör till Keolis på Blå Express, Ö-snabben och servicelinjer i Partille & Mölndal. Dessutom kör de numera samtliga Flexbussar i Göteborg, samt färdtjänsttrafik (deras ursprungliga verksamhet) i Göteborgsregionen, Borås och Västerås (!).

Minst 15 bussar har köpts in för Härrydatafiken. Föraren på 44107 som jag pratade med i Sandsbacka påstod att det var 17, men jag har bara sett nr. 44101-44115:

44101-WYM181
44102-DHB171
44103-DHB574
44104-RNL874
44105-RNL964
44106-RNM127
44107-SPX676
44108-RNK244
44109-RNK682
44110-XTT324
44111-RNL295
44112-WZM044
44113-RNL664? (*
44114-RNL727
44115-XWU544

*) Svensk Busshistoria anger att RNL664 tillhör Sandarna Transporter. Om det nu inte (ännu) finns någon 44116 eller 44117 borde ju detta vara 44113.

Först två bilder från den nya dockningsterminalen i Landvetter:

Då jag såg att det avgick en 620:a mot Sandsbacka genade jag dit med bil (bussen tar en omväg över Björröd-Eskilsby) eftersom jag länge har velat ta en bild på denna lantliga ändhållplats med träkur och backvändning. Här fick jag en trevlig pratstund med chauffören som frågade om jag var den berömde Bussmicke. Jag svarade att jag tyvärr inte hade den äran.

Bussen anländer från Eskilsby och passerar vägen mot Mossbacka...

...för att sedan som sagt backa upp på densamma. Jag åkte linje 620 på Landvetter Buss tid. Turen jag åkte med fortsatte (med låggolvsbuss!) på grusväg över Mossbacka ut på Skenevägen och tillbaks motorvägen till Landvetter. Idag går inga bussar längre grusvägen till Mossbacka.

Grusvägen över Mossbacka körde dock jag för att gena till Hällingsjö och därefter till Rävlanda. Här blev det ganska många kort.

44109 kommer från stationen och korsar järnvägen för att svänga in till garaget:

44111 anländer från Hällingsjöhållet på linje 611, som från 17 juni har en märklig linjesträckning. Som tidigare går den Mölnlycke-Landvetter-Hindås längs gamla Rv40 och därefter över Grandalen till Rävlanda. Förr fortsatte flera turer till Bollebygd. Rävlanda-Bollebygd är nu en egen linje med nr. 612. 611 vänder istället nästan 180 grader och fortsätter Rävlanda-Hällingsjö-Stora Övattnet-motorvägen till Landvetter flygplats.

Eftersom timmen är sen och Photobucket behagar krascha när jag försöker länka till mina återstående bilder får jag fortsätta med dem i morgon...
På återseende!

//Jonas G

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Kronobergarn

Grattis då till födelsedagen... själv firade jag 34 år i lördags.

Fina bilder.

S Svensson

Bara lite ledning för personer som inte känner till platserna. Sandsbacka är ett litet ställe som haft bussförbindelse i många år genom att Kålleredsbussarna körde Göteborg-Lindome-över en bro-och in på vägen till Sandsbacka. Där vände bussen. Möjligt är att på den tiden fanns ett litet garage som kan varit avsett för en buss. Lades ned 1991. Ersättningen blev linje 620 som går runt Landvetter-Björred-Eskilsby och sedan Sandsbacka. Numera vänder bussen där och kör tillbaka. Under många år samkördes linje 615 och 620 alternativt 620-616 så att bussen går Björred-Eskilsby-Sandsbacka-Vägskillnaden. Det finns även en mindre smalare väg som går Sandsbacka till/från väg 156 vid Buasjön. I dagens uppläggning har linje 616 till namnet försvunnit. Det finns en skolbussvariant morgontid som går Fridhemskrysset. 616 linjen hade någon tur som gick in på en annan väg och hämtade skolbarn. På eftermiddagen finns det en alternativ dragning av några turer som inte motsvaras av något linjenummer mer än gamla 616 Rävlanda-Hällingsjö-Landvetter.
Hällingsjö-Inseros lades ned 1991 men återkom med allmän trafik ett antal år senare. GSAB körde ett tag men de försvann liksom att tidtabellen försvann i tidtabellen. Men linjen Hällingsjö-Inseros har körts sedan dess med bussar som var upphandlade i skolbusspaket. 2006 var det lite problem med omloppen på 300/330 linjen. Bussen från Skene gymnasium skulle köras av VL istället för tidigare Kjellgren. Tanken var att köramed skolbarn till Svenljunga och tom till Örby och sedan linje till Göteborg. Men detta visade sig inte vara genomförbart då bussen frånÖrby blev sen. I stället fick returen från Svenljunga fortsätta som tomgående buss ända från Svenljunga till Hällingsjö och sedan köra gamla linje 711 till Inseros.   Går vi tillbaka till tidigt 80 tal så tillkom en servicellinje 620 Landvetter och hela slinga till Eskilsby-Vägskillnaden och Hällingsjö-Rävland och åter. Kördes av Gerhard Karlsson som enskild firma Landvetterbuss. Senare blev det handelsbolag ochbussgarage vid Landvetter järnvägsstation. 

IJsbeer

Det var av omloppsskäl för Landvetter Buss att 620 ibland fick fortsätta bortom Sandsbacka tillbaka till Landvetter eller vidare till Hällingsjö-Rävlanda.

Även på Kålleredsbussarnas tid, då Hällingsjö och Sandsbacka hade två dubbelturer om dagen på sommaren ner till Inseros och vidare mot Heden, fanns en föregångare till 616 och 620. Det var Landvetter Buss som körde en dubbeltur (varje vardag eller bara två gånger i veckan?) från Rävlanda via Hällingsjö-Rv 156-Apelgärde (grusvägen!)-Sandsbacka-Vrestaby (om väglaget tillät)-Eskilsby-Landvetter Södra (EJ via Landvetter Centrum)-Slamby till Mölnlycke Centrum på morgonen, och tillbaka på eftermiddagen. Detta var den enda bussförbindelsen Hällingsjö-Rävlanda på den tiden.

Niclas Rosenius

Grattis till både födelsedagen och kanonbra bilder.

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 30 september 2012, 17:27:19 PM
   Grattis till både födelsedagen och kanonbra bilder.

//Niclas

Fast du är väldigt sent ute. Födelsedagen var 29 juni. Kolla inläggets datum!  ;)

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2012, 17:36:07 PM
Fast du är väldigt sent ute. Födelsedagen var 29 juni. Kolla inläggets datum!  ;)

Men bättre sent än aldrig  ;)

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 30 september 2012, 18:27:31 PM
   Men bättre sent än aldrig  ;)

//Niclas

Jovisst. Härmed ber jag att få gratulera dig på födelsedagen.  :D

yngrot

Trevligt med bilder på ställen som inte visas  varje dag här..  Sandsbacka  har även jag vart med Kålleredsbuss..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina