Huvudmeny

Nobina 7543

Startat av Jocke Selling, 01 juli 2012, 13:31:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Vid vad jag tidigare kände som hpl Fästigen

Riktigt trevlig att köra kan tilläggas :)
//Jocke

yngrot

Så du har lämnat skrivbordet för lite körning.. Hur funka det med vänster spegel då med solgardin ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 06 juli 2012, 19:43:46 PM
Så du har lämnat skrivbordet för lite körning.. Hur funka det med vänster spegel då med solgardin ???

Vad är problemet med den gardinen?

Jocke Selling

Citat från: Ersa skrivet 06 juli 2012, 20:12:16 PM
Vad är problemet med den gardinen?

Spegeln är högt placerad, var vid solgardinen tar stopp väldigt tidigt. Dock tycks det fungera. Men man kan ju alltid ha otur med hur solen förhåller sig till det man kör.

Jag hade nog hellre sett en lite lägre placering av spegeln, för att kunna få ett bättre solskydd.

Yngrot:  Det är nästan som med fantomen - Ibland tar Jocke på sig bussförarmundering och uppträder som en helt vanlig dräng ;)

//Jocke

Krille

Ja, varför sätta vänsterspegeln där uppe? Finns det några fördelar med det?
Att solgardinerna skymmer backspeglar händer ju på tex Volvo 9700, fast då högerspegeln. Riktigt störande faktiskt.

/K

Jocke Selling

Citat från: Krille skrivet 06 juli 2012, 22:43:14 PM
Ja, varför sätta vänsterspegeln där uppe? Finns det några fördelar med det?
Att solgardinerna skymmer backspeglar händer ju på tex Volvo 9700, fast då högerspegeln. Riktigt störande faktiskt.

/K

Den stora fördelen är att pygmerna slipper få otäckheter i döda vinklar. Själv är jag 1.92 och sitter högt när jag kör - så jag föredrar en lägre placerad spegel.
Dock känndes det inte som något jätteproblem med placeringen av spegeln, och gardinen tar stopp innan den täcker mer än halva spegeln.
Senast jag körde Svof 1120 så reflekterade jag över hur karossörer i det förgångna hade de ultimata lösningarna, här kan man snacka om god sikt i minimala speglar. vad gick fel i designerhysterin.

Ersa

Men anpassar man bara inte längden på solskyddet, i detta fall gardinen, så att den inte blockerar spegeln? I detta fall kunde man ju beställa en smalare gardin som bara täcker tre fjärdedelar av sidorutans bredd, dvs lämna fjärdedelen längst åt höger helt fri, så att gardinen aldrig täcker spegeln. Det verkar vara en dåligt genomtänkt helhetslösning på denna produkt direkt från fabrik, då nu Scania monterat både solskydd och speglar själva.

Dessutom är ju sidogardinens material/genomskinlighet ett kapitel helt för sig. De tyska beställarna kräver en helt genomskinlig (perforerad) gardin som dämpar solen, men som går att se igenom. Detta medan svenska beställare länge velat ha en helt svart (helst i t.ex galon) som inte släpper igenom en enda gnutta solsken. Då och då ser man en kompromissvariant av sidogardin där nedre delen av en "tysk" perforerad gardin har utrustats med "svensk" helsvart yta några dm längst ner.

Jag hade personligen föredragit en riktig hängspegel även på vänster sida, av samma modell som redan sitter på höger sida på 7543. Men detta verkar ännu inte vara möjligt att införa på fordon i linjetrafik i Sverige ännu.