Huvudmeny

Bodenbuss

Startat av Ronald M. Jannesson, 29 juni 2012, 22:06:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronald M. Jannesson

1983-84 gjorde jag "lumpen" i Boden som många av oss "Göteborgare" på den tiden. De första månaderna var vi förläggda på Ängesholmen, några km. utanför centrum, och dit gick Bodenbuss linje 3 mot Vittjärv kommer jag ihåg. Oftast var det en liten buss med VanHool-kaross som gick på denna linje. I övrigt kommer jag ihåg att på övriga linjer gick det fortfarande BF76:or/Hägglunds m.m. Någon som har info om Bodenbuss från denna tid och om företagets historia tills nu?? ???

Staffan Sävenfjord

Jag skrev en artikel för Svensk Lokaltrafik om Boden Buss (Bodens Omnibus som det egentligen hette) i april 1985. Den bifogas som pdf.

http://savenfjord.se/resources/images/6.blandat/bodenbuss.pdf

Bolaget såldes 1995 till Linjebuss.

Bifogar också två bilder där van Hool-bussar finns med från reportageresan i fråga.

Jona

Vanligaste frågan på forum är ju alltid om en buss i bakgrunden, så därför vill jag inte vara sämre.
Bussen längst bort, den orange-blå cr111 vagnen, är det en före detta STAB (Sundsvalls Trafik AB) buss?
Undrar på grund av färgsättningen.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 29 juni 2012, 22:49:39 PM
Vanligaste frågan på forum är ju alltid om en buss i bakgrunden, så därför vill jag inte vara sämre.
Bussen längst bort, den orange-blå cr111 vagnen, är det en före detta STAB (Sundsvalls Trafik AB) buss?
Undrar på grund av färgsättningen.

/Jona

Jomenvisst:

Ronald M. Jannesson

Tack så väldigt mycket Staffan för all info och bilder på Boden Omnibus AB (som jag ju nu kommer ihåg att det hette ja). Buss 4 HAJ 125 just det. Det var den jag åkte med ganska ofta från Vittjärv och till Kungsgatan eller om det var Lasarettet. Kommer inte ihåg om linje 3 gick till Kungsgatan i centrum men, tack iaf. Var roligt att se och läsa. ;D :)

Lasse i Bdn

Buss 4 HAJ 125 hade ett syskon Buss 11 LAJ 235 ,jag tror att bägge hamnade i Småland.
Buss 53 HHD 112 lackades om till Boden Buss färger men användes sällan, bussen hade även ett syskon som också kom till Boden ,hade 7-strecks skylt. Lackades alldrig om och fick inget inv nr