Depåer Skåne Nordost

Startat av Jo, 29 juni 2012, 21:52:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Lite nyfiken hur man kan tänkas organisera stationeringen av bussar efter övertagandet i Skåne nordost.

Finns det specificerade depåer i Skånetrafikens avtal om Nordost. Idag använder väl Thygessons dels den egna depån i Broby med möjlighet till gasbusstankning men också depån i kristianstad som man hyr av ett bolag samägt mellan Skånetrafiken och trafikbolagen samtidigt som depån i Lönsboda finns kvar som uppställningsplats och verksamheten i Bromölla är avvecklad?

Är det specat att nya utövaren måste hyra platser/köpa gas i Kristianstad eller får denne välja detta själv? Rent allmänt känns det heller inte vidare logiskt att 561 & 562 upphandlas i Skånepaketet. Ett mer kostnadseffektiv lösning borde ha varit att Blekingetrafiken upphandlat 561 och sedan Blekingetrafiken och Länstrafiken Kronoberg delat på upphandlingen av 562:an.


När man läser artikeln i Kristianstadsbladet verkar det nästan som att det har diskuterats en underentreprenad mellan Thygessons och det vinnande bolaget för delar av trafiken:
"Att Thygessons kör åt den vinnande entreprenören utesluts inte heller.

– Just nu finns där väldigt många frågetecken, som förhoppningsvis är uträtade efter sommaren. Det kommer att kännas konstigt den dagen vi lämnar över. Vi har ju varit med hela vägen sedan länsbolagen bildades och kört bussar här sedan 1960-talet, säger Carina Thygesson som berättar att deras beslut redan har väckt uppmärksamhet i branschen.

Såklart att de har undrat varför vi valt att inte lägga något bud. Det kändes övermäktigt för oss som litet företag att vara med denna gång.

"

http://www.kristianstadsbladet.se/ostragoinge/article1635048/Thygessons-Bussar-slutar-kora-at-Skanetrafiken.html

eomer

Citat från: Jo skrivet 29 juni 2012, 21:52:20 PM
Lite nyfiken hur man kan tänkas organisera stationeringen av bussar efter övertagandet i Skåne nordost.

Finns det specificerade depåer i Skånetrafikens avtal om Nordost. Idag använder väl Thygessons dels den egna depån i Broby med möjlighet till gasbusstankning men också depån i kristianstad som man hyr av ett bolag samägt mellan Skånetrafiken och trafikbolagen samtidigt som depån i Lönsboda finns kvar som uppställningsplats och verksamheten i Bromölla är avvecklad?

Är det specat att nya utövaren måste hyra platser/köpa gas i Kristianstad eller får denne välja detta själv? Rent allmänt känns det heller inte vidare logiskt att 561 & 562 upphandlas i Skånepaketet. Ett mer kostnadseffektiv lösning borde ha varit att Blekingetrafiken upphandlat 561 och sedan Blekingetrafiken och Länstrafiken Kronoberg delat på upphandlingen av 562:an.


När man läser artikeln i Kristianstadsbladet verkar det nästan som att det har diskuterats en underentreprenad mellan Thygessons och det vinnande bolaget för delar av trafiken:
"Att Thygessons kör åt den vinnande entreprenören utesluts inte heller.

– Just nu finns där väldigt många frågetecken, som förhoppningsvis är uträtade efter sommaren. Det kommer att kännas konstigt den dagen vi lämnar över. Vi har ju varit med hela vägen sedan länsbolagen bildades och kört bussar här sedan 1960-talet, säger Carina Thygesson som berättar att deras beslut redan har väckt uppmärksamhet i branschen.

Såklart att de har undrat varför vi valt att inte lägga något bud. Det kändes övermäktigt för oss som litet företag att vara med denna gång.

"

http://www.kristianstadsbladet.se/ostragoinge/article1635048/Thygessons-Bussar-slutar-kora-at-Skanetrafiken.html


Linje 562 startades 1984 i samband med att persontrafiken Älmhult-Sölvesborg upphörde.
De tre inblandade Länsbolagen var då överens om att dåvarande Länstrafiken Kristianstad skulle ha huvudansvaret för linjen.
Anledningen var ganska naturlig, av linjens totala längd (48 km) går 50% i Kristianstad Län(Skåne län) samtidigt som det övervägande passagerareunderlaget fanns i Kristianstads Län. Pendlingsströmmar Lönsboda-Olofström och Lönsboda-Älmhult. Förutsättningarna har inte förändrats nämnvärt fram till idag.
När det gäller linje 561 är förhållandet detsamma med skillnaden att 90% av linjen går i Skåne län.
//eomer