Linjebuss Växjö

Startat av Björn Forslund, 28 juni 2012, 23:31:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Någon som vet om det var Linjebuss som bedrev stadstrafik med bolaget "AB Trafikvagn" i Växjö innan SJ tog över på 50-talet?
Varför tog SJ över? Bytte man trafik ? En del bussar gick över till SJ också.

Greger Larsson

AB Trafikvagn var ett bolag i samma "sfär" som AB Omnibus, se inlägg av Jan G i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53609.0

Tveksamt om detta företag övertogs av Linjebuss, däremot övertogs de två andra bolagen som nämns, AB Expressbuss och AB Trafikomnibus.
Dessa bolag var dock verksamma i huvudsak i Västergötland.

Lars-Håkan_E

AB Trafikvagn övertogs väl av SJ inkl ett antal bussar i 236* serien

Björn Forslund

Citat från: Håkan_E skrivet 29 juni 2012, 18:43:05 PM
AB Trafikvagn övertogs väl av SJ inkl ett antal bussar i 236* serien

Ja, det var åtminstone 2367-2370 som övertogs från AB Trafikvagn, En av dessa bussar (ASJ Condor) finns med i tidningen Klassiska Bussar & Spårvagnar, men i SJ:s gula färg.
Men hade Knut Oskar verkligen intressen så långt söderut som Växjö? Jag vet att Växjö var Linjebussområde. ASJ Condor var också typiskt för Linjebuss.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 juni 2012, 11:42:22 AM
Ja, det var åtminstone 2367-2370 som övertogs från AB Trafikvagn, En av dessa bussar (ASJ Condor) finns med i tidningen Klassiska Bussar & Spårvagnar, men i SJ:s gula färg.
Men hade Knut Oskar verkligen intressen så långt söderut som Växjö? Jag vet att Växjö var Linjebussområde. ASJ Condor var också typiskt för Linjebuss.

Nej, inte Knut Oskar.. då läste du nog inte inlägget som jag länkade till. Gilmark var ägaren till bolagen ifråga. Skulle tro att det finns några läsare här som känner till historien runt dessa bättre.
Linjebuss hade fram till 1980-talet ganska begränsad verksamhet i Kronoberg, i huvudsak landsbygdstrafik, bl a i Tingsryd/Ryd-området och i Ljungby.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 juni 2012, 12:38:46 PM
Nej, inte Knut Oskar.. då läste du nog inte inlägget som jag länkade till. Gilmark var ägaren till bolagen ifråga. Skulle tro att det finns några läsare här som känner till historien runt dessa bättre.
Linjebuss hade fram till 1980-talet ganska begränsad verksamhet i Kronoberg, i huvudsak landsbygdstrafik, bl a i Tingsryd/Ryd-området och i Ljungby.

Nåja, inlägget du länkade till handlade ju om AB Omnibus, men du menar alltså att Gilmark var den som drev AB Trafikvagn i Växjö.
Hade Gilmark mera trafik på andra platser, eller var det bara fyra bussar i Växjö?  Iaf verkar det vara så många som SJ tog över, varav två nästan nya Condorer.
Jag kom in på LB mest för att distriktskontoret låg där.
Jag håller  på med Bussalmanackan 2013 och det behövs lite mer om historien bakom stadstrafiken i Växjö.

Greger Larsson

Ang Gilmark så hittade jag detta vid en googling(se andra delen i texten):
http://www.nordvarmland.com/page.php?id=2304

Det verkar väl som att när Örebrotrafiken såldes till Knut Oskar så köpte Gilmark in sig i busslinjer på skilda håll, bl a så var det från Gilmark ägda bolag som det ursprungliga Linjebuss blev till. AB Stadstrafik(Landskrona) och AB Stadslinjen(Kristianstad) inköptes i december 1940 och blev startskottet till Linjebuss expansion i landet under krigsåren. Lägg f ö märke till bolagsnamnen, helt analogi med de ovan nämnda!
Däremot hittar jag inget om att LB skulle ha övertaget något i Småland av Gilmark men, som sagt, förhoppnings finns det någon annan som är kunnig i detta. Intressant hursomhelst!

bilomnibussen

Gilmarks försäkringsrörelse i Örebro hette Ocean och man kan se reklam för detta på tjugotalets stadsbussar i Örebro, även uppe på taket. AB Expressbuss torde ha haft sin bas i Töreboda och AB Trafikomnibus i Tibro eller tvärtom. Ena företagets bussar var röda medan det andras var grönmålade. Till AB Expressbuss byggdes en av de sista busskarosserna vid Örebro Karosserifabrik, senare forskning har dock utvisat att Gilmark troligen därefter fått utfört två karossbyggen på Morris-chassier till något av dessa bussföretag eller båda?? Dessa har jag jagat efter bilder av lite halvhjärtat sådär och utan resultat hittills.

S Svensson

SJ förvärvade trafiken i Växjö 530911. Om nu inv nr var de uppgivna 2366-2371. Volvo Skenninge var 2367 och övdriga var ASJ.

I en nyutkommen bok av Kjell Olof Feldt om A Johnsson så skriver Feldt att han svårt att se vart Lin jebuss platsar i företage.  I tidningsartiklar om Linjebuss har företrädare för LB hävdat att satsningen på LB berodde på att Johnsson ville sälja bensin och att det var kombinationen bensinstationer och bussgarage som är de intressanta.
När det gäller tätortstrafiken i Växjö så rör det sig om cirka 6 bussar. Det är 6 st som får SJ nr. Möjligen kan fler haövertagits. När jag själv tittade på Linjebus placeringar cirka 1979 se jag att det skett en viss ökning av antalet fordon. Men i stort sett hela 60 talet så var antalet bussar i F-och G län måttliga.Man kan inte direkt påstå att busstrafiken byggde på stordrift. Nu kommer jag inte ihåg det exakta antalet fordon men jag tror att i hela småland så fanns det ca 70 st fördelat på ett ganska stort antal placeringsorter. Om LB tagit över 6 bussar i Växjö så hade de blivit isolerade placeringsmässigt. SJ däremot hade ju ett litet nät med en relativt gammal linje mot Liared. Däremot satsadeLB på Västgötanätet och i Skåne. I Västgötland så ville det sig inte riktigt. GDG(SJ) tog över linjen Lilla Edet-Trollhättan. Tror det var året 1952. LB hade tagit över linjen Trollhättan-Grästorp och detta var ett försök att ta sig linjenätsmässigt till Göteborg. Alltså ta över ytterligare linjer. Vad gäller företag i Tibro och Karlsborg så var dessa LB företag skrivna på dotterbolag. Busstrafiken började på mitten av 50 talet minska sin lönsamhet. Emellan 1958 och 1961 lades linjer i Västgötanätet ned eller överläts till anställda. Det fanns en publikation som heter/hette Svenska aktiebolag. Jag kommer inte ihåg om Gilmark fanns med där. Det kom en sådan publikation varje år. Skall också för säkerhets skull påpeka att företagen i Tibro och Karlborg hette annat före LB tog över dem. LB orter var Tibro-Töreboda-Karlsborg-Jung,i dag aktuellt för cylindanedläggning-men även Lidköping och Alingsås.Alltså på Västgötanätet och i litet äldre tid fanns bussar i Falköping och Ulricehamn.