GS linje 48 på 60-talet

Startat av Björn Forslund, 27 juni 2012, 09:45:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

En fråga till er göteborgskunniga:
Kan någon berätta om Göteborgslinjen 48, som väl var en industrilinje på Hisingen som angjorde Götaverken.
Den trafikerades av 30-talsbussar på 60-talet. Gärna hänvisning till Ringliniens medlemstidning om det stått något där.

larsy

Linje 48 startade först 1946-11-01 på sträckan Lilla Bommen – Fredriksdal och gick där till den 4 oktober 1954 då den slogs ihop med linje 39. Nästa variant på linje 48 var som förstärkning mellan Linnéplatsen och Järnbrott och som gick under högtrafik vintertid mellan 1957 och 1960. Den linje 48 du nämner kom till 1963 då man delade upp linje 52 i en del, linje 48, Bräcke – Arendal och en linje 49 Bräcke – Torslandaverken. Linje 52 var för övrigt en av de tre linjer som GS övertog 1948. I november 1966, i samband med Älvsborgsbrons öppnande, ändrades linjenumren på 48 och 49 till 28 och 29. De bussar du syftar på, typ B30 har beskrivits i RINGLINIEN nr 4 1984 och nr 2 1993.
/ Lars Y

Björn Forslund

Här finns det kunskap! Tackar för info.
Vem körde linje 52 innan GS tog över 1948?
När Älvsborgsbron tillkommit, fortsatte man att vända i Bräcke eller gick 28 o 29 över bron?

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 juni 2012, 12:24:59 PM
Här finns det kunskap! Tackar för info.
Vem körde linje 52 innan GS tog över 1948?

Kålle?  ??? 

Eller va de kannse Osborne ... ;D
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 27 juni 2012, 12:28:44 PM
Kålle?  ??? 

Eller va de kannse Osborne ... ;D

Linjebuss kanske? Jobbade herrarna där? Jobbade de alls? ;)

larsy

Linje 28 och 29 hade Eketrägatan som ändstation, men linje 32 gick från Eketrägatan över Älvsborgsbron till Klippan.

Mats Karlsson

Citat från: larsy skrivet 27 juni 2012, 12:07:42 PM
Linje 48 startade först 1946-11-01 på sträckan Lilla Bommen – Fredriksdal och gick där till den 4 oktober 1954 då den slogs ihop med linje 39. Nästa variant på linje 48 var som förstärkning mellan Linnéplatsen och Järnbrott och som gick under högtrafik vintertid mellan 1957 och 1960. Den linje 48 du nämner kom till 1963 då man delade upp linje 52 i en del, linje 48, Bräcke – Arendal och en linje 49 Bräcke – Torslandaverken. Linje 52 var för övrigt en av de tre linjer som GS övertog 1948. I november 1966, i samband med Älvsborgsbrons öppnande, ändrades linjenumren på 48 och 49 till 28 och 29. De bussar du syftar på, typ B30 har beskrivits i RINGLINIEN nr 4 1984 och nr 2 1993.
/ Lars Y
Var det inte fyra linjer som övertogs av GS från privata företag i och med att Hisingen inkorporerades i Göteborg? Två av linjerna tillhörde tidigare Lillhagens Omnibus AB, ett bolag som Linjebuss ägde från 1942. På så sätt kan man nog säga att linjerna övertogs från Linjebuss. De två andra linjerna hittar jag inga uppgifter om varifrån de kom. Kan det ha varit från Torslandabussarna AB som väl också ägdes av Linjebuss vid denan tidpunkt?

larsy

I brev av den 4 september 1948 där Spårvägen anhåller hos Länstyrelsen om övertagande av koncessionerna för de tre linjerna anges att det är Göteborgs TrafikAB som innehar koncessionerna. Även tre bussar som tidigare gått till Lillhagen och Lärje Magård (O2215, O2216 och O5893) övertogs 1 nov 1948 av Göteborgs Spårvägar från Göteborgs Trafik AB och såldes 1949-01-01 för 800:- styck. 1938 övertog man den privatägda Lillebylinjen av Alfred Eriksson.
/Lars Y

matti

Visst var det fyra linjer som GS tog över från privata. Jag har inte för tillfället uppgifter på vilka privata det var.
Linje 50 Brämaregården-Backadalen.
Linje 52 Lundby-Arendal.
Linje 53 Lilla Bommen-Lillhagen.
Linje 54 Lilla Bommen-Lärje Magård (Backa)

Uppgifterna kommer från boken: Zeppelinare. Limpor och Mustanger.
skriven av Stig Hammarson


larsy

Det stämmer att man tog över linjen mellan Hjalmar Brantingsplatsen till Backadalen från Bergslagsbanan (GDG) den 1/1 1948. Den fick linjenummer 50. I september samma år förlängdes den till Brämaregården.
/Lars Y

Mats Karlsson

Citat från: larsy skrivet 27 juni 2012, 19:05:31 PM
I brev av den 4 september 1948 där Spårvägen anhåller hos Länstyrelsen om övertagande av koncessionerna för de tre linjerna anges att det är Göteborgs TrafikAB som innehar koncessionerna. Även tre bussar som tidigare gått till Lillhagen och Lärje Magård (O2215, O2216 och O5893) övertogs 1 nov 1948 av Göteborgs Spårvägar från Göteborgs Trafik AB och såldes 1949-01-01 för 800:- styck. 1938 övertog man den privatägda Lillebylinjen av Alfred Eriksson.
/Lars Y
Jag hinner inte forska i ämnet just nu eftersom jag skall resa bort några dagar, men var det kanske så att Göteborgs Trafik AB ägdes av Linjebuss?

larsy

Ja, Linjebuss ägde Göteborgs Trafik AB