Mera veteranfynd (Sc.V halvhytt-1930)

Startat av v-aros, 27 juni 2012, 00:01:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

v-aros

Björn Forslund

Denna buss har varit utannonserad i många år. Det är en gammal halvhyttare från SS som troligen under kriget såldes till Försvarets Kemiska anstalt. Tror inte originalinredningen finns kvar, den byggdes om till rullande laboratorium eller liknande.
Priset "0:-" och "allt fungerar" undrar jag verkligen om det stämmer. Tidigare var priset ganska väl tilltaget enligt en bekant som kollade upp detta.

Fridgemaster

Mycket jobb, Haha  :D
Den verkar vara i mycket bra skick. Nästan oförskämt bra skick faktiskt. Prislappen lär ju som sagt ligga därefter.
Finns någon typ av denna bevarad i körbart skick? Om inte är den ju ganska unik, & liknande originalinredning kan väl gå att återskapa på något sätt.

Björn Forslund

Citat från: Fridgemaster skrivet 27 juni 2012, 12:37:32 PM
Mycket jobb? Haha  :D
har sett betydligt sämre bussar som blivit renoverade.
Tycker den verkar i mycket bra skick. Nästan oförskämt bra skick faktiskt. Prislappen lär ju som sagt ligga därefter.
Finns någon typ av denna bevarad i körbart skick? Om inte är den ju ganska unik, & liknande originalinredning kan väl gå att återskapa på något sätt.

Allt går med pengar och tid, men något verkar inte stämma med resonemanget eftersom den inte blivit såld. Skicket är svårt att bedöma, även om den ser någorlunda välbevarad ut är det nog till att riva träkarossen vars stomme säkert hunnit ruttna upp under 80 år. Bilden är f ö densamma som förra gången jag såg annonsen.
Det förekom försök att påverka Spårvägsmuseum för många år sedan, men inget hände.
Någon körbar buss av denna typ finns inte i Sverige, men Spårvägsmuseum har en liknande Leyland statiskt uppställd.

Mr G

I annonsen står att den har haft nr 33 i Stockholm. Kan det innebära att bussen är fd A16033 i så fall?
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 27 juni 2012, 13:35:04 PM
I annonsen står att den har haft nr 33 i Stockholm. Kan det innebära att bussen är fd A16033 i så fall?

Låter rimligt. Det var väl en Scania med H&S kaross.

Mr G

Vad var det för gammalt SS-vrak som muséet hade som renoveringsprojekt i den norra avdelningen av sina lokaler? För kanske 15-20 år sen stod det ett vrak därinne som skulle piffas upp till nyskick. Det var i alla fall det intryck som jag fick.

OBS! Förväxla inte vrak och vrak nu bara. Det här var förstås i Söderhallen, och inte i Björns trädgård där det också finns vrak som behöver piffas upp. Och nu menar jag Björns trädgård vid Medis, och inte den ute på Sorundalandet nånstans.  ;D
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 27 juni 2012, 14:12:01 PM
Vad var det för gammalt SS-vrak som muséet hade som renoveringsprojekt i den norra avdelningen av sina lokaler? För kanske 15-20 år sen stod det ett vrak därinne som skulle piffas upp till nyskick. Det var i alla fall det intryck som jag fick.

OBS! Förväxla inte vrak och vrak nu bara. Det här var förstås i Söderhallen, och inte i Björns trädgård där det också finns vrak som behöver piffas upp. Och nu menar jag Björns trädgård vid Medis, och inte den ute på Sorundalandet nånstans.  ;D

Ksn det vara Leyland halvhyttaren från museet Odenplan du menar? Denna var ju söndersågad i småbitar för att kunna tas ut genom en vanlig dörr. Den är numera hopsatt igen men kommer aldrig att kunna köras eftersom det skulle krävt en helt ny stomme i karossen.
Sedan fanns det ett skogsvrak som man rev karossen på och snyggade till chassiet för att kunna visa ett sådant. Tror den står undanställd i de bakre regionerna pga platsbrist.

Mr G

Det är rätt länge sen nu så minnet har flagnat. Jag vill ha det till att det ska ha varit ett vrak som stod helt öppet, och man kunde t o m gå in i bussen och kolla hur den såg ut inuti. Det jag minns bäst är att jag den gången i vraket hittade delar av en original förarturlista för SS linje 61 Eriksdal - Nedre Norrmalm nånstans (Blasieholmen, Brunkebregstorg el dyl), dvs den linje 61 som senare slogs samman med 51:an till en genomgående linje Odenplan - Eriksdal, och ännu senare blev trådbusslinje 33.

Det var en färdighet man hade på den tiden, att lätt hitta ställen i en gammal buss eller spårvagn där saker kunde ha stoppats in och sen ha fallit i glömska. För det mesta fick man fram en gammal biljett, kolapapper eller liknande, så den här förarturlistan nån gång från 30-talet var ett riktigt fynd. Eftersom det var inne på muséet, och min kleptomantid var över sen många år, stoppade jag tillbaka tulistan där jag hade hittat den efter att ha ögnat igenom den. Dumt nog kan man tycka.
吉先生

Björn Forslund

Angående halvhyttaren i annonsen så berättar min sagesman att priset som begärdes för rätt många år sedan var sexsiffrigt. Såvida inte säljaren blivit filantropiskt lagd är det nog så fortfarande.